Browsing Master's theses in Social Science by Title
Now showing items 12-31 of 37
-
Elevvurdering i samfunnskunnskap : En studie av forekomsten av ulike vurderings- og tilbakemeldingsformer i videregående skole
(Master thesis, 2020)Dette forskningsprosjektet tar for seg forekomsten av ulike vurderings- og tilbakemeldingsformer i fellesfaget samfunnskunnskap. Bakgrunnen for valget av denne tematikken er at det ikke er særlig mye fagspesifikk og nasjonal ... -
En ekstremist mindre : Skolen som forebyggende arena mot radikalisering og voldelig ekstremisme – både i og utenfor klasserommet
(Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme i skolen. Målet er å frambringe generell kunnskap om radikalisering og voldelig ekstremisme som fenomen, og undersøke hvordan man kan ... -
Fagfornyelsens legitimering : En analyse av styringsdokumenter og høringsinnspill til ny læreplan i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven retterett kritisk blikk på de politiske aspektene ved fagfornyelsen og tar utgangspunkt i hvordan læreplanens formål og kunnskapsområder legitimeres. Oppgaven avgrenser seg til samfunnskunnskap og ser på ... -
FLiK-pedagogisk kompetanseheving eller pedokrati?
(Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å utvikle kunnskap om organisering av undervisningen etter at «Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand»(FLiK)ble avsluttet; samt se påhvilke pedagogiske og faglige endringer ... -
Fra avvik til normalitet : En studie av elevers og læreres erfaringer ved en dysleksivennlig skole
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for problemstilling: Som fremtidig lærer har det lenge vært av interesse for meg å lære mer om de fremtidige elevene jeg kan få. Blant disse er elever med dysleksi. Jeg mener dyslektikere kan ses på som en gruppe ... -
‘Frihetens’ ambivalens: Subjektive soningsopplevelser med elektronisk kontroll
(Master thesis, 2020)Formålet med denne oppgaven er å få mer kunnskap om soningsopplevelser med elektronisk kontroll. Mer konkret fokuserer oppgaven på opplevelser av kontrollen og restriksjonene domfelte er underlagt, hvordan dette påvirker ... -
Holdninger til vindmølleparken i Farsund kommune –9 år senere
(Master thesis, 2021) -
Hvor ‘dypt’, hvor ‘tungt’, hvor ‘tett’? : en komparativ analyse av innsattes soningserfaringer i et høy- og lavsikkerhetsfengsel
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven er en komparativ studie av innsattes soningserfaringer i et høy-og lavsikkerhetsfengsel i Norge. I en tid hvor den “nordiske eksepsjonalismen” (Pratt, 2008a) er mye omtalt (Lundeberg, Mjåland & Rye, 2018; ... -
Hvordan samhandler ledere i offentlige organisasjoner med sine omgivelser? : En studie av rektorer i videregående skoler
(Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgaven er å si noe om hvordan rektorer i videregående skole jobber med «networking» og de prosessene som knytter seg til dette, og som en del dette; hvordan de organiserer forholdet mellom skolen ... -
Kvinnenettverk i næringslivet: Business as usual? : En kvantitativ studie om kvinners erfaringer med nettverket «Women in Business» i Kristiansand
(Master thesis, 2020)I denne studien er det undersøkt hvordan medlemmer av nettverket Women in Business opplever deltakelse i dette, samt hvordan de opplever likestillingssituasjonen på deres egne arbeidsplasser. Det er også spurt etter kvinnenes ... -
Livsmestring og folkehelse i opplæringen : En undersøkelse av læreres forståelse, fortolkning og implementering av livsmestring og folkehelse i skolen
(Master thesis, 2020)Tema for denne undersøkelsen er livsmestring og folkehelse i opplæring. Masteroppgaven undersøkerlærernes forståelse, fortolkning og implementering av det tverrfaglige emnet livsmestring og folkehelse i undervisning. ... -
Lærerspesialistordningen. Et tiltak som kan styrke lærerprofesjonen?
(Master thesis, 2021) -
Læringsstrategier generelt, med fokus på samfunnsfaget spesielt : En undersøkelse av elevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfag
(Master thesis, 2019)Denne oppgaven undersøkerelevers erfaringer og læreres arbeid med strategisk læring i samfunnsfag. Oppgaven er basert på funn i resultater fra entriangulering av metoder; en kvantitativ spørreundersøkelse av elever, ... -
Mennesket og det andre : En fenomenologisk studie av ti ungdommers opplevelser av naturen
(Master thesis, 2020)Dette prosjektet er en induktiv fenomenologisk studie av ti ungdommers opplevelser av naturen. Gjennom tre fokusgruppeintervjuer utforskes ungdommenes tanker om naturens egenart, og deres opplevelser av forholdet mellom ... -
«Når mange færre skal bestemme over mange fler som bor mye lenger bort» : En retorisk analyse av Senterpartiets bruk av populistiske appeller i mediene
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven er en retorisk analyse av Senterpartiets bruk av populistiske appeller i mediene. Dette temaet er aktualisert gjennom alle beskyldningene som rettes mot partiet om populisme i kjølvannet av en bemerkelsesverdig ... -
Opplevelser av stress og press blant unge
(Master thesis, 2020)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: “Hvilke erfaringer har ungdomsskoleelever med stress og press, og hvordan forstår lærere og helsesykepleiere sin rolle i møte med elever som stresser?” Bakgrunnen for ... -
Rektor i spenningsfeltet mellom sentralstyring og det profesjonelle
(Master thesis, 2019)Tema for oppgåva var å undersøke rektorrollai norske ungdomskular.Rektorrolla erein sværtvariert leiarstilling med mange krav og forventingar.Med utgangspunkt i eit kontekstuelt perspektiv der leiarrolla er avhengige av ...