Opplevelser av stress og press blant unge
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684434Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Follestad, L. T. (2020) Opplevelser av stress og press blant unge (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: “Hvilke erfaringer har ungdomsskoleelever med stress og press, og hvordan forstår lærere og helsesykepleiere sin rolle i møte med elever som stresser?” Bakgrunnen for oppgaven er et ønske om mer informasjon når det gjelder ungdoms opplevelser av stress og press. Jeg har intervjuet lærere på ungdomstrinnet og helsesykepleiere, og distribuert en undersøkelse til tre tiendeklasser. Ulike synspunkt og kombinasjon av metoder har virket berikende på oppgaven. Et rikt teorigrunnlag er presentert i oppgaven, men jeg har valgt å trekke frem en undersøkelse og en rapport (basert på en undersøkelse og kvalitative intervjuer). Dette er tidligere forskning som er sammenlignbart med egne funn. Ungdata-undersøkelsen gjennomføres årlig av norske ungdommer og kartlegger aspekter ved de unges liv. Rapporten Stress og press blant ungdom (Eriksen et al., 2017) legger frem data fra fokusgruppeintervjuer med tiendeklassinger fra Oslo. Mye av det ungdommene sier samsvarer med svarene i undersøkelsen min. Ole Jacob Madsen sin bok Generasjon prestasjon-Hva er det som feile oss ? (2018) har vært en stor inspirasjonskilde. Det har også Kjønnsforskjeller i klassen (2017) av Harriet Bjerrum Nielsen som belyser kjønnsforskjeller i klasserommet
Beskrivelse
Master's thesis in Social science (SV505)