Hvordan samhandler ledere i offentlige organisasjoner med sine omgivelser? : En studie av rektorer i videregående skoler
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2684659Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nilsen, S. (2020) Hvordan samhandler ledere i offentlige organisasjoner med sine omgivelser? : En studie av rektorer i videregående skoler (Master's thesis). University of Agder, Kristiansand.Sammendrag
Målet med denne masteroppgaven er å si noe om hvordan rektorer i videregående skole jobber med «networking» og de prosessene som knytter seg til dette, og som en del dette; hvordan de organiserer forholdet mellom skolen og skolens omgivelser. Det er en eksplorerende og beskrivende undersøkelse, som på den ene siden handler om hva skolen som aktør, primært hva rektor og ledelsen gjør, men også hvilke tanker rektor har om samarbeidet med eksterne aktører. Det overordnede forskningsspørsmålet er: «Hvordan samhandler ledere i offentlige organisasjoner med sine omgivelser?» En studie av rektorer i videregående skoler. Ut ifra denne problemstillingen har jeg utarbeidet disse fire forskningsspørsmålene:Hvilket omfang har «networking» på rektorenes skole, og hvilke refleksjoner og begrunnelser ligger til grunn?Hva kjennetegnet formen på og innholdet i «networkingen»?Hvor strukturerte og målrettede er rektorene i arbeidet med eksterne samarbeidsaktører?Ivaretas arbeidet med «networking» av rektorene personlig eller av andre ved skolen? Min studie er ikke designet bevisst for å få frem forskjeller, men heller i den hensikt å eksplorere og beskrive. Jeg vil samtidig se etter likheter og forskjeller, men oppgaven går altså ikke ut på å undersøke hvorfor slike forskjeller eller likheter finnes.
Beskrivelse
Master's thesis in Social science (SV505)