Norwegian sitt samfunnsansvar : Er Norwegian sitt samfunnsansvar godt forankret i deres organisasjon?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2561955Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven har til hensikt å undersøke hvor godt forankret samfunnsansvaret til
Norwegian er i organisasjonen. Tematikken er relevant fordi viktigheten av organisasjoners
samfunnsansvar stadig vokser og Norwegian er en global organisasjon som både har blitt
hyllet og høylytt kritisert for deler av sitt samfunnsansvar.
Flyselskaper blir av mange oppfattet som verstinger, både når det kommer til miljø og på
arbeidsforholdene de ansatte har. Norwegian har vært mye omtalt og er en kjent aktør i media
når det kommer til disse forholdene. Organisasjonens miljøsatsing kombinert med ulike
konflikter med forskjellige ansattgrupper er blant de underliggende driverne for vår interesse
for hvordan samfunnsansvaret til Norwegian er forankret i organisasjonen og har gitt oss
følgende problemstilling:
“Er Norwegians samfunnsansvar godt forankret i deres organisasjon?”
For å svare på denne problemstillingen har vi valgt å foreta en kvalitativ, beskrivende
casestudie, med Norwegian som casebedrift. Vi har gjennomført dybdeintervjuer med en
representant fra ledelsen og tre representanter for de ansatte, der alle representerte ulike
ansattgrupper i organisasjonen. Vi baserte vårt teoretiske rammeverk på Elkingtons tredelte
bunnlinje, samt legitimitet- og interessentteorien.
Studien viser at samfunnsansvaret til Norwegian er delvis forankret i organisasjonen.
Gjennomgående i studien er det forankringen på arbeidsforholdpilaren som svikter. Dette
kommer tydelig fram når tolkningene av samfunnsansvaret blir sammenlignet, ivaretakelsen
uteblir og tilliten mellom de ansatte og ledelsen er svak.
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2018