Kulturtilbud som metode for integrering av fremmedkulturelle : Hvordan og hvorfor bruke kulturtilbud som integreringsmetode?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2493008Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema og formål
Bakgrunnen for denne masteroppgaven er hvordan kulturtilbud kan brukes som metode i
arbeidet med integrering; et tema vi vet relativt lite om.
Formålet med oppgaven er å kartlegge hvordan kulturskolen som institusjonen kan være en
arena for toveisprosessen ved integrering.
Masteroppgaven tar utgangspunkt i Ås kulturskole og Ås internasjonale kultursenter hvor de
jobber aktivt for å bryte barrierer for deltagelse, og skape felles møteplasser for alle, uansett
bakgrunn.
Hovedproblemstilling
Hvordan og hvorfor bruke kulturtilbud som integreringsmetode?
Forskningsspørsmål
- Hvordan anvendes kulturtilbud som metode i integreringsarbeid?
- Hvorfor har kulturtilbud et potensial i integreringsarbeid?
Metode
Denne undersøkelsen har et intensivt forskningsdesign, og det er benyttet kvalitativ metode
med individuelle intervjuer. Studien tar utgangspunkt i svarene til 11 informanter.
Informantene består av ledere, lærere og instruktører ved Ås kulturskole og Ås internasjonale
kultursenter.
Funn og analyse
I denne oppgaven har jeg trukket ut hovedfunnene av det innsamlede datamaterialet. Det kan
tyde på at kulturskolen kan være en arena hvor fremmedkulturelle kan lære av hverandres
kulturer, samtidig som de får mulighet til å treffe andre med samme språk og bakgrunn. På
den måten ivaretar kulturskolen toveisprosessen ved integrering. Flere ledere, lærere og
instruktører er enige i at det sosiale ved kulturtilbudene er like viktig som selve aktiviteten.
Funnene viser også at det er en rekke barrierer for deltagelse i kulturskolen blant
fremmedkulturelle. Faktorer som blant annet pris og språkutfordringer kan være en stor
utfordring. Ås kulturskole og Ås internasjonale kultursenter jobber aktivt for å gjøre
barrierene mindre gjennom en rekke tiltak, som for eksempel gratis arrangementer og mer
fleksible undervisningsopplegg.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017