Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVaagland, Mari
dc.date.accessioned2018-04-06T09:50:23Z
dc.date.available2018-04-06T09:50:23Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2493008
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractTema og formål Bakgrunnen for denne masteroppgaven er hvordan kulturtilbud kan brukes som metode i arbeidet med integrering; et tema vi vet relativt lite om. Formålet med oppgaven er å kartlegge hvordan kulturskolen som institusjonen kan være en arena for toveisprosessen ved integrering. Masteroppgaven tar utgangspunkt i Ås kulturskole og Ås internasjonale kultursenter hvor de jobber aktivt for å bryte barrierer for deltagelse, og skape felles møteplasser for alle, uansett bakgrunn. Hovedproblemstilling Hvordan og hvorfor bruke kulturtilbud som integreringsmetode? Forskningsspørsmål - Hvordan anvendes kulturtilbud som metode i integreringsarbeid? - Hvorfor har kulturtilbud et potensial i integreringsarbeid? Metode Denne undersøkelsen har et intensivt forskningsdesign, og det er benyttet kvalitativ metode med individuelle intervjuer. Studien tar utgangspunkt i svarene til 11 informanter. Informantene består av ledere, lærere og instruktører ved Ås kulturskole og Ås internasjonale kultursenter. Funn og analyse I denne oppgaven har jeg trukket ut hovedfunnene av det innsamlede datamaterialet. Det kan tyde på at kulturskolen kan være en arena hvor fremmedkulturelle kan lære av hverandres kulturer, samtidig som de får mulighet til å treffe andre med samme språk og bakgrunn. På den måten ivaretar kulturskolen toveisprosessen ved integrering. Flere ledere, lærere og instruktører er enige i at det sosiale ved kulturtilbudene er like viktig som selve aktiviteten. Funnene viser også at det er en rekke barrierer for deltagelse i kulturskolen blant fremmedkulturelle. Faktorer som blant annet pris og språkutfordringer kan være en stor utfordring. Ås kulturskole og Ås internasjonale kultursenter jobber aktivt for å gjøre barrierene mindre gjennom en rekke tiltak, som for eksempel gratis arrangementer og mer fleksible undervisningsopplegg.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleKulturtilbud som metode for integrering av fremmedkulturelle : Hvordan og hvorfor bruke kulturtilbud som integreringsmetode?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220nb_NO
dc.source.pagenumber64 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal