Lederstrategier i kristne videregående skoler : “Hvordan arbeider de kristne videregående friskolene for å formidle skolenes visjon og verdigrunnlag?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2492995Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne oppgaven har vi ønsket å sette fokuset på hvordan de kristne videregående friskolene
styres. Vi valgte å sette hovedfokus på rektorenes rolle som ledere og undersøkte hvilke
ledelsesstrategier de/og skolene bruker for å oppfylle skolenes visjon og verdigrunnlag.
Problemstillingen for oppgaven var: «Hvordan arbeider de kristne videregående friskolene
for å formidle skolenes visjon og verdigrunnlag?»
Som et grunnlag for forskningen har vi intervjuet 6 rektorer ut fra det vi mener er et
representativt utvalg av skoler basert på alder og beliggenhet. I tillegg har vi innhentet
markedsføringsmateriale fra skolene, fått tilsendt skolebrosjyrer og hentet informasjon om
skolene fra hjemmesidene deres.
Som metode har vi kombinert kvalitative intervjuer med kvantitativ innhenting av data og har
hatt en deduktiv tilnærming til forskningen. Ved å kombinere disse metodene kunne vi gå
både i dybden og bredden i undersøkelsen, og fikk dermed frem flere perspektiver i oppgaven
enn om vi bare hadde valgt en av metodene.
For å forstå og belyse problemstillingen, har vi valgt å tilnærme oss dette på to måter. Den
ene måten vil være å beskrive dette ved bruk av i hvilken grad Bolman og Deals ulike
fortolkningsrammer som vi mener kan gi ekstra innsikt og økt forståelse for organisasjon og
ledelse. Den andre måten å belyse problemstillingen på var at man innenfor strategisk ledelse
benyttet Paul Joyces fire modeller for lederstrategier og tolket resultatene ut fra det.
Vi har hatt en som målsetting å tolke teori opp mot empiri der vi koblet våre funn opp mot
hypotesene som vi utarbeidet. Ved å legge teorien ”oppå” funnene, drøftet vi resultatene, for
å få en bekreftelse eller avkreftelse av våre hypoteser og i lys av problemstillingen.
Avslutningsvis har vi noen tanker om veien videre, om hvor viktig det er at rektorene er
pådrivere for å ivareta det kristne visjon og verdigrunnlaget som skolene er godkjent etter.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017