Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRønning, Harald
dc.contributor.authorKristoffersen, Hilmar
dc.date.accessioned2018-04-06T09:15:42Z
dc.date.available2018-04-06T09:15:42Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492995
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven har vi ønsket å sette fokuset på hvordan de kristne videregående friskolene styres. Vi valgte å sette hovedfokus på rektorenes rolle som ledere og undersøkte hvilke ledelsesstrategier de/og skolene bruker for å oppfylle skolenes visjon og verdigrunnlag. Problemstillingen for oppgaven var: «Hvordan arbeider de kristne videregående friskolene for å formidle skolenes visjon og verdigrunnlag?» Som et grunnlag for forskningen har vi intervjuet 6 rektorer ut fra det vi mener er et representativt utvalg av skoler basert på alder og beliggenhet. I tillegg har vi innhentet markedsføringsmateriale fra skolene, fått tilsendt skolebrosjyrer og hentet informasjon om skolene fra hjemmesidene deres. Som metode har vi kombinert kvalitative intervjuer med kvantitativ innhenting av data og har hatt en deduktiv tilnærming til forskningen. Ved å kombinere disse metodene kunne vi gå både i dybden og bredden i undersøkelsen, og fikk dermed frem flere perspektiver i oppgaven enn om vi bare hadde valgt en av metodene. For å forstå og belyse problemstillingen, har vi valgt å tilnærme oss dette på to måter. Den ene måten vil være å beskrive dette ved bruk av i hvilken grad Bolman og Deals ulike fortolkningsrammer som vi mener kan gi ekstra innsikt og økt forståelse for organisasjon og ledelse. Den andre måten å belyse problemstillingen på var at man innenfor strategisk ledelse benyttet Paul Joyces fire modeller for lederstrategier og tolket resultatene ut fra det. Vi har hatt en som målsetting å tolke teori opp mot empiri der vi koblet våre funn opp mot hypotesene som vi utarbeidet. Ved å legge teorien ”oppå” funnene, drøftet vi resultatene, for å få en bekreftelse eller avkreftelse av våre hypoteser og i lys av problemstillingen. Avslutningsvis har vi noen tanker om veien videre, om hvor viktig det er at rektorene er pådrivere for å ivareta det kristne visjon og verdigrunnlaget som skolene er godkjent etter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.titleLederstrategier i kristne videregående skoler : “Hvordan arbeider de kristne videregående friskolene for å formidle skolenes visjon og verdigrunnlag?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber102 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal