"Hold ut, hold fokus!" : Hvilke virkemidler kan en skoleleder bruke for å fremme et best mulig læringsmiljø?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2492989Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I Kristiansand har oppvekstsektoren valgt å sette i gang et omfattende prosjekt; FLIK (Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand kommune). Utfordringer med sprikende resultater både i barnehagesektoren og i skolen førte til den, til nå, største satsingen på læringsmiljøet i sektoren der 2600 ansatte er med.
Prosjektet er inspirert av systemisk og kollektiv oppmerksomhet mot læringsmiljøutvikling med fokus på faktorer som opprettholder uønskede tilstander. Satsingen har resultert i tre effektmål; bedre faglige resultater, et inkluderende læringsmiljø uten mobbing, samt inkludering ved å redusere segregerende tiltak. Ved å jobbe systematisk over tid, ønsker sektoren å bygge opp en faglig kapasitet ut i fra kartleggingsdata. Gjennom “Capacity building” ønsker man å bygge kompetanse for å oppnå en felles lederpraksis.
Gjennom en kvalitativ undersøkelse blant skoleledere er vi interessert i å finne ut hvorfor noen skoler tilsynelatende klarer å utnytte potensiale til sine elever på en bedre måte enn andre.
Vi vil ha særskilt fokus på lederens bidrag til elevenes læring og utvikling, og til et godt læringsmiljø. Vi går inn i det teoretiske ledelses-feltet, forankrer begrepet skoleledelse og viser hvordan ulike virkemidler kan påvirke elevenes læringsutbytte.
Vi vil ta utgangspunkt i forskningen til bl.a. Viviane Robinson med hovedvekt på hennes teori rundt dimensjoner og ferdigheter.
Hovedfunn i oppgaven er de systematiske og strategiske disposisjoner skoleledere med gode resultater har, og fokuset lederne har på å “holde ut og holde kursen” i det videre arbeidet.
Beskrivelse
Masteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017