Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAndersen, Ragnhild E.
dc.contributor.authorVik, Jarle
dc.contributor.authorVik, Oddvar
dc.date.accessioned2018-04-06T09:05:39Z
dc.date.available2018-04-06T09:05:39Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2492989
dc.descriptionMasteroppgave ledelse ORG917 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractI Kristiansand har oppvekstsektoren valgt å sette i gang et omfattende prosjekt; FLIK (Forskningsbasert Læringsmiljøutvikling i Kristiansand kommune). Utfordringer med sprikende resultater både i barnehagesektoren og i skolen førte til den, til nå, største satsingen på læringsmiljøet i sektoren der 2600 ansatte er med. Prosjektet er inspirert av systemisk og kollektiv oppmerksomhet mot læringsmiljøutvikling med fokus på faktorer som opprettholder uønskede tilstander. Satsingen har resultert i tre effektmål; bedre faglige resultater, et inkluderende læringsmiljø uten mobbing, samt inkludering ved å redusere segregerende tiltak. Ved å jobbe systematisk over tid, ønsker sektoren å bygge opp en faglig kapasitet ut i fra kartleggingsdata. Gjennom “Capacity building” ønsker man å bygge kompetanse for å oppnå en felles lederpraksis. Gjennom en kvalitativ undersøkelse blant skoleledere er vi interessert i å finne ut hvorfor noen skoler tilsynelatende klarer å utnytte potensiale til sine elever på en bedre måte enn andre. Vi vil ha særskilt fokus på lederens bidrag til elevenes læring og utvikling, og til et godt læringsmiljø. Vi går inn i det teoretiske ledelses-feltet, forankrer begrepet skoleledelse og viser hvordan ulike virkemidler kan påvirke elevenes læringsutbytte. Vi vil ta utgangspunkt i forskningen til bl.a. Viviane Robinson med hovedvekt på hennes teori rundt dimensjoner og ferdigheter. Hovedfunn i oppgaven er de systematiske og strategiske disposisjoner skoleledere med gode resultater har, og fokuset lederne har på å “holde ut og holde kursen” i det videre arbeidet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectORG917nb_NO
dc.title"Hold ut, hold fokus!" : Hvilke virkemidler kan en skoleleder bruke for å fremme et best mulig læringsmiljø?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber104 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal