Scientific Publications in Visual Arts and Drama: Nye registreringer
Viser treff 1-20 av 39
-
Essentially Contested: Performative Transgression in and around 'The Wastefulness Commission 2021' by Traavik.info
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I examine performative transgression in, and interwoven with, The Wastefulness Commission 2021 by Traavik.info. Launched by Morten Traavik in December 2019, the so-called hypertheatre project evolved into ... -
Sett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolen
(Chapter, 2022)Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet ... -
Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen gir et innblikk i deler av det nasjonale forskningsprosjektet pARTiciPED Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools (2021-2023). Mer ... -
Det kroppslige arkivet: Om minnepraksisen i Mette Edvardsens En lys sommers usigelige smerte
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spørsmålet om hvordan man kan dokumentere og arkivere en forestilling har de siste tiårene vært knyttet til diskusjonen om forestillingens ontologi, hvor kapittelet «The Ontology of Performance» (1993) av Peggy Phelan har ... -
At sanse med kunst og natur. Æstetiske læreprocesser i Antropocæn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artiklen undersøger, hvordan æstetiske læreprocesser kan bidrage til at udvikle elevers økologiske opmærksomhed i en antropocæn verden præget af global menneskelig dominans. Gennem et case studie af og med en 6. klasses ... -
Psychodrama & eudaimonic well-being – potentials in playful and aesthetic experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores how psychodrama might contribute to promote well-being and thus support goal nr. 3 in UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development. The study utilises a case-study design, examining the individual ... -
En affektiv og performativ ungdomskritikk
(Chapter, 2022)What parts of the art experience are made visible in the criticism of it, and what criticism formats are available to youths? This article is informed by my own practice as a performing arts critic and is a theoretical ... -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Menneske og drømmemaskine. Posthumane myteskabelser om AI hos Amalie Smith
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is linked to the UN sustainability goal 4, which deals with good education, and is aimed at early childhood teacher education in art subjects. We argue that good education in art can be developed by strengthening ... -
Visuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Å nøste hvor målet er å bidra til å utvikle tverrfaglige undervisningsmetoder innenfor kunstfag, for å fremme utdanningskvalitet i barnehage- lærerutdanningen. ... -
Arresting Actors: A Sámi Drum and its Complex Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article centres around a well-known artefact in Sámi history, the more than 300-year-old drum that once belonged to Poala Ánde/Anders Poulsen, that has recently been returned to Sápmi after a long restitution process. ... -
Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the role of ethical boundaries for the academic and the artist/researcher in stabilising or destabilising colonialised positions of power. It stems from an increasingly urgent need to understand ... -
Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Udgangspunktet for denne studie skal findes i et kunstnerisk projekt med det norske scenekunst-kompagni Teater Bak Murene. I foråret 2019 arbejdede kompagniet med at udvikle forestillingen Innefra ... -
Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk
(Chapter, 2022): This chapter presents key characteristics of material-collective practice as a pedagogical approach, and the potential this approach can have for art education. It challenges the Norwegian individually centered education ... -
Mellem underholdende kedsomhed og bedøvende overstimulering: Affektive rytmer i oplevelsen af hashtag-fænomenet #ProudBoys på Twitter
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores what role minor and ambivalent feelings play in the experi- ence of hashtag phenomena on social media. The case study is the hashtag-flooding phenomenon that happened on Twitter in the autumn of 2020, ... -
Art keeps us in and with the World: Gert Biesta in Conversation with Lisbet Skregelid
(Chapter, 2022)This chapter is a conversation between Lisbet Skregelid and Gert J. J. Biesta. The point of departures are texts by Biesta that touch upon issues related to art and art education. In the conversation, Biesta tells about ... -
Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay
(Peer reviewed; Journal article, 2022)How can kindergartens create good conditions for flow experiences in dramatic play? This essay is based on fieldwork as a part of the master’s project When fiction meets the institution (Nordbø, 2021). The background is ...