Department of Visual Arts and Drama
Nye registreringer
-
Det kroppslige arkivet: Om minnepraksisen i Mette Edvardsens En lys sommers usigelige smerte
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spørsmålet om hvordan man kan dokumentere og arkivere en forestilling har de siste tiårene vært knyttet til diskusjonen om forestillingens ontologi, hvor kapittelet «The Ontology of Performance» (1993) av Peggy Phelan har ... -
At sanse med kunst og natur. Æstetiske læreprocesser i Antropocæn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artiklen undersøger, hvordan æstetiske læreprocesser kan bidrage til at udvikle elevers økologiske opmærksomhed i en antropocæn verden præget af global menneskelig dominans. Gennem et case studie af og med en 6. klasses ... -
Psychodrama & eudaimonic well-being – potentials in playful and aesthetic experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores how psychodrama might contribute to promote well-being and thus support goal nr. 3 in UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development. The study utilises a case-study design, examining the individual ... -
Multimedia Art Diary: A Palestine Claim
(Master thesis, 2023)Abstract Multimedia Art Diary: A Palestine Claim, delves into the intricacies of the multi-layered Palestinian trauma. Situated in the Freudian psychoanalytic framework, drawing from intellectuals' insights like Cathy ... -
En affektiv og performativ ungdomskritikk
(Chapter, 2022)What parts of the art experience are made visible in the criticism of it, and what criticism formats are available to youths? This article is informed by my own practice as a performing arts critic and is a theoretical ... -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Menneske og drømmemaskine. Posthumane myteskabelser om AI hos Amalie Smith
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is linked to the UN sustainability goal 4, which deals with good education, and is aimed at early childhood teacher education in art subjects. We argue that good education in art can be developed by strengthening ... -
Visuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Å nøste hvor målet er å bidra til å utvikle tverrfaglige undervisningsmetoder innenfor kunstfag, for å fremme utdanningskvalitet i barnehage- lærerutdanningen. ... -
Arresting Actors: A Sámi Drum and its Complex Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article centres around a well-known artefact in Sámi history, the more than 300-year-old drum that once belonged to Poala Ánde/Anders Poulsen, that has recently been returned to Sápmi after a long restitution process. ... -
RAVN: A performative exploration of gender, transformation and identity
(Master thesis, 2023)In this thesis I present artistic research of my own performance art. I explore my identity and gender and look at how I performatively transform. I do this twofold: From an autoethnographic standpoint in relation to my ... -
Møte mellom kurator og kunstner - En utforskning av kommunikasjon mellom kunstnerkurator og arrangørkunstner i utstillingsprosesser Meeting between curator and artist - An exploration of communication between artist curator and organizer artist in exhibition processes
(Master thesis, 2023)Sammendrag Masteroppgaven undersøker fenomener og utfordringer i kommunikasjon mellom utstillingskuratorer og samtidskunstnere. Problemformuleringen er: Hvilke utfordringer kan oppstå i kommunikasjon mellom kurator og ... -
Stones and the Destabilisation of Safe Ethical Space
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article investigates the role of ethical boundaries for the academic and the artist/researcher in stabilising or destabilising colonialised positions of power. It stems from an increasingly urgent need to understand ... -
TegneSegTil
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven «TegneSegTil» undersøker hva som skjer i møtet mellom elev og materialet i en tegneøkt. Ved å legge til rette for enkle tegneøvelser for et utvalg barn på en barneskole, har 81 barn deltatt og laget 217 ... -
Sam-handling
(Master thesis, 2023)Masterarbeidet mitt undersøker treverk gjennom forskjellige kunstneriske innfallsvinkler. Det har fra starten av vært inspirert av ulike ny-materialistiske teoretikere. Dette har formet arbeidsmetoder, analytiske overveielser ... -
Sensing & Thinking with Art - Exploring Imaginative Dialogues in Artistic Practice
(Master thesis, 2023)Artistic research, through sensory experiences, gives opportunities for new knowledge about the creative process. In this paper, I explore within a performative research paradigm, dialogues and relationships that happen ... -
Choreographing with Space An ANT-Inspired Exploration of the Agency of Space in a Posthuman Choreographic Network
(Master thesis, 2023)Denne avhandlingen undersøker på hvilke måter rom/romlighet har agens i koreografiske prosesser og visninger. Bruno Latour's aktør-nettverk-teori ligger til grunn for å kartlegge romlige aktører og deres agens. Prosjektet ... -
Reisen tilbake til Nånå-land
(Master thesis, 2023)Gjennom et kunstnerisk utviklingsarbeid har jeg gjenoppdaget barndomsleken min – leken om Nånå-land. Sammen med mine to jevnaldrende barndomsvenner har jeg laget en forestilling fra bunnen av. Forestillingen handler om å ... -
Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Udgangspunktet for denne studie skal findes i et kunstnerisk projekt med det norske scenekunst-kompagni Teater Bak Murene. I foråret 2019 arbejdede kompagniet med at udvikle forestillingen Innefra ... -
Materiell-kollektiv praksis som pedagogisk tilnærming for kunst og håndverk
(Chapter, 2022): This chapter presents key characteristics of material-collective practice as a pedagogical approach, and the potential this approach can have for art education. It challenges the Norwegian individually centered education ...