Scientific Publications in Visual Arts and Drama
Recent Submissions
-
Landtimescaping with Rossedalen: A/r/tographic fieldwork with a landscape in Southern Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This article develops and explores ‘landtimescaping’ as an a/r/tographic practice that can help us as humans to expand and (re-)create our relationships to the Land. Through a/r/tographic fieldwork in Rossedalen, a valley ... -
Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2025)I denne artikkelen utforsker vi materialitet som felles omdreiningspunkt for vår forskning. Gjennom en postkvalitativ tilnærming med fragmentfortellinger fra egne forskerliv søker vi i artikkelen å «sy sammen et lappeteppe» ... -
Material-relational following of an artist-curator relationship in movement. A Reflection of my Relationship with the Artist Regitze Karlsen
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I explore insights gained in the investigation of a personal artist-curator relationship using Katve-Kaisa Kontturi’s methodology of material-relational following. In my role as a curator, I track my ... -
Addressing Urgencies of Democratic Interaction in the Public Sphere: An Attempt to Facilitate Disagreement on Audience Dramaturgies of Disagreement
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In the research project ‘Dramaturgies of Disagreement in Contemporary Theatre,’ I have examined how theatre performances dramaturgically work with substantial disagreement within audiences and non-audiences. In the first ... -
“This is me”: Storytelling with students to reveal their mutual entanglements with the “kulturskole”
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This video article illuminates what stories can be told about kulturskolen — Municipal Music and Performing Arts Schools in Norway — when pupils are the storytellers. The method is based in collaborative, long-term, ... -
Å tenke gjennom affekt: Affektiv usikkerhet i politisk engasjert samtidsteater
(Doctoral dissertations at University of Agder;no. 347, Doctoral thesis, 2022)Denne avhandlingen undersøker det kritiske potensialet i tilskueropplevelser preget av affektiv usikkerhet. I prosjektet analyseres tre forestillinger som griper inn i sammensatte samfunnsutfordringer uten å tilby løsninger ... -
The Personal Encounter with World Politics : An attempt at criticizing and manifesting an alternative to global capitalism’s way of functioning through research-based performance
(Doctoral dissertations at University of Agder; no. 492, Doctoral thesis, 2024)1. Performance series: A Reversed Crime Story Background: On Christmas Eve 2015, in Rio de Janeiro, Edy Poppy, Julian Blaue, and their six-month-old son are assaulted and robbed by two men, wielding a large knife, from a ... -
Essentially Contested: Performative Transgression in and around 'The Wastefulness Commission 2021' by Traavik.info
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I examine performative transgression in, and interwoven with, The Wastefulness Commission 2021 by Traavik.info. Launched by Morten Traavik in December 2019, the so-called hypertheatre project evolved into ... -
Sett utenfra: Kunst og den nordkoreanske grunnskolen
(Chapter, 2022)Hvorfor trenger barn og unge kunst? Hvordan begrunnes kunstens betydning i samfunnet? Denne antologien tar utgangspunkt i forskning utført av medlemmer av den tverrfaglige forskningsgruppen Kunst og barn & unge ved Fakultet ... -
Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen gir et innblikk i deler av det nasjonale forskningsprosjektet pARTiciPED Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools (2021-2023). Mer ... -
Det kroppslige arkivet: Om minnepraksisen i Mette Edvardsens En lys sommers usigelige smerte
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spørsmålet om hvordan man kan dokumentere og arkivere en forestilling har de siste tiårene vært knyttet til diskusjonen om forestillingens ontologi, hvor kapittelet «The Ontology of Performance» (1993) av Peggy Phelan har ... -
At sanse med kunst og natur. Æstetiske læreprocesser i Antropocæn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artiklen undersøger, hvordan æstetiske læreprocesser kan bidrage til at udvikle elevers økologiske opmærksomhed i en antropocæn verden præget af global menneskelig dominans. Gennem et case studie af og med en 6. klasses ... -
Psychodrama & eudaimonic well-being – potentials in playful and aesthetic experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores how psychodrama might contribute to promote well-being and thus support goal nr. 3 in UN’s 2030 Agenda for Sustainable Development. The study utilises a case-study design, examining the individual ... -
En affektiv og performativ ungdomskritikk
(Chapter, 2022)What parts of the art experience are made visible in the criticism of it, and what criticism formats are available to youths? This article is informed by my own practice as a performing arts critic and is a theoretical ... -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Menneske og drømmemaskine. Posthumane myteskabelser om AI hos Amalie Smith
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Skape nye rom, ny tid og nye bevegelser - Tverrestetisk undervisning i kunstfag i barnehagelærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article is linked to the UN sustainability goal 4, which deals with good education, and is aimed at early childhood teacher education in art subjects. We argue that good education in art can be developed by strengthening ... -
Visuelle bilder i bevegelse - Å skape rom og tid i barnehagebarns lek og bevegelser med nøster
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen tar utgangspunkt i forskningsprosjektet Å nøste hvor målet er å bidra til å utvikle tverrfaglige undervisningsmetoder innenfor kunstfag, for å fremme utdanningskvalitet i barnehage- lærerutdanningen. ... -
Arresting Actors: A Sámi Drum and its Complex Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article centres around a well-known artefact in Sámi history, the more than 300-year-old drum that once belonged to Poala Ánde/Anders Poulsen, that has recently been returned to Sápmi after a long restitution process. ...