Browsing Scientific Publications in Visual Arts and Drama by Title
Now showing items 1-20 of 49
-
A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Addressing Urgencies of Democratic Interaction in the Public Sphere: An Attempt to Facilitate Disagreement on Audience Dramaturgies of Disagreement
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In the research project ‘Dramaturgies of Disagreement in Contemporary Theatre,’ I have examined how theatre performances dramaturgically work with substantial disagreement within audiences and non-audiences. In the first ... -
Arresting Actors: A Sámi Drum and its Complex Relations
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The article centres around a well-known artefact in Sámi history, the more than 300-year-old drum that once belonged to Poala Ánde/Anders Poulsen, that has recently been returned to Sápmi after a long restitution process. ... -
Art keeps us in and with the World: Gert Biesta in Conversation with Lisbet Skregelid
(Chapter, 2022)This chapter is a conversation between Lisbet Skregelid and Gert J. J. Biesta. The point of departures are texts by Biesta that touch upon issues related to art and art education. In the conversation, Biesta tells about ... -
At sanse med kunst og natur. Æstetiske læreprocesser i Antropocæn
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artiklen undersøger, hvordan æstetiske læreprocesser kan bidrage til at udvikle elevers økologiske opmærksomhed i en antropocæn verden præget af global menneskelig dominans. Gennem et case studie af og med en 6. klasses ... -
BAD: Body – Art – Digital Technology
(Journal article; Peer reviewed, 2024)During the first lockdown in March 2020, I started running two to three times a week to a nearby beach. Since then, I have stopped each time about halfway, and have been filming the sea view from the same spot for 30 seconds ... -
Curating as placing stones to be picked up: Interview with Anne-Cécile Sibué-Birkeland
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Den indre puls: Betydningen av temporær musikkutøving gjennom det analoge og digitale.
(Chapter; Peer reviewed, 2022)Why do children and young people need art? How do we rationalize the significance of art in society? This anthology is based on research carried out by members of the multidisciplinary research group Art and Young People ... -
Den kulturelle skolesekken som dissens og kunstens betydning i lærerutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen gir et innblikk i deler av det nasjonale forskningsprosjektet pARTiciPED Empowering student teachers for cross-sectorial collaborations with The Cultural Schoolbag (TCS) in Norwegian Schools (2021-2023). Mer ... -
Det kroppslige arkivet: Om minnepraksisen i Mette Edvardsens En lys sommers usigelige smerte
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Spørsmålet om hvordan man kan dokumentere og arkivere en forestilling har de siste tiårene vært knyttet til diskusjonen om forestillingens ontologi, hvor kapittelet «The Ontology of Performance» (1993) av Peggy Phelan har ... -
Dissensuality and Affect in Education
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
En affektiv og performativ ungdomskritikk
(Chapter, 2022)What parts of the art experience are made visible in the criticism of it, and what criticism formats are available to youths? This article is informed by my own practice as a performing arts critic and is a theoretical ... -
Encounters with the World through Cultural Schoolbag Workshops for Teacher Students
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Essentially Contested: Performative Transgression in and around 'The Wastefulness Commission 2021' by Traavik.info
(Peer reviewed; Journal article, 2024)In this article, I examine performative transgression in, and interwoven with, The Wastefulness Commission 2021 by Traavik.info. Launched by Morten Traavik in December 2019, the so-called hypertheatre project evolved into ... -
Flyktningkrisen, politisk fatigue og de myke øynene : En opplevelsesorientert forestillingsanalyse
(Chapter; Peer reviewed, 2019) -
Fornemmelser for materialitet– Fragmentfortellinger fra forskning om materie, materialer, materialitet og skapende prosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2025)I denne artikkelen utforsker vi materialitet som felles omdreiningspunkt for vår forskning. Gjennom en postkvalitativ tilnærming med fragmentfortellinger fra egne forskerliv søker vi i artikkelen å «sy sammen et lappeteppe» ... -
«Hadde lite forventninger, ble positivt overrasket»: Lærerstudenters erfaringer med Den kulturelle skolesekken i en kunstmuseumskontekst
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I artikkelen undersøkes hva som karakteriserer lærerstudenters erfaringer fra en utstilling ved et kunstmuseum. Utstillingsbesøket var en del av studentenes grunnskolelærerutdannelse og hadde sitt utspring i en workshop i ... -
Hvordan gjøre scenekunst med teatervitenskap
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Hyperteatral og paradoksal uenighetsdramaturgi
(Chapter, 2022)Med utgangspunkt i et behov for uenighetsfellesskap i dagens demokratiske offentlighet og spørsmål om hvilken rolle teater som medium og kunstform kan spille i den sammenheng, undersøker jeg i denne artikkelen uenighetsd ... -
Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Udgangspunktet for denne studie skal findes i et kunstnerisk projekt med det norske scenekunst-kompagni Teater Bak Murene. I foråret 2019 arbejdede kompagniet med at udvikle forestillingen Innefra ...