Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKlyve, Henrik
dc.contributor.authorLarsen, Ole Erik H.
dc.date.accessioned2017-09-01T13:16:52Z
dc.date.available2017-09-01T13:16:52Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2452836
dc.descriptionMasteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017nb_NO
dc.description.abstractDenne masterutredningen tar for seg dagligvarebransjen, og har til hensikt å kunne si noe om hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027. Ved bruk av scenarioplanlegging vil det i denne utredningen utarbeides fire forskjellige scenarier som skal svare på forskningsspørsmålet: Hvordan handler forbrukeren dagligvarer i Norge i 2027? Forskningen er basert på en kvalitativ studie, hvor datagrunnlaget består av 7 intervjuer med eksperter og ledere i dagligvarebransjen. I tillegg er det gjennomført to workshops, hvor den ene hadde fokus på idémyldring av fremtidige handlemåter. Den andre hadde fokus på å identifisere trender og drivere i dagligvarebransjen, samt utvikle mindre scenarier om hvordan forbrukeren handler i 2027. Denne masterutredningen har også tatt utgangspunkt i eksisterende litterære kilder. For å kunne utvikle plausible scenarier om hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027 tas det i bruk scenarioanalyse. Her blir scenariene skrevet ut som narrative historier om mulige fremtider, basert på en rekke trender. I denne utredningen identifiseres trender og usikkerheter som er med på å påvirke dagligvarebransjen. Denne bransjen har et stort utviklingspotens ia l. Med stadig nye teknologier og automatiserte løsninger kan vi forvente oss betydningsfulle forandringer i bransjen i årene fremover. Analysen fremstiller også et scenariokors. Dette viser en logisk sammensetning av usikkerheter og bygger ut fire ulike scenarier. Utbyggingen av disse fire scenariene gjør det mulig å identifisere flere usikkerheter som kan ha betydning fremover. Denne utredningen gir aktørene i dagligvarebransjen muligheten til å utvikle og tilpasse strategier for mulige fremtider. Resultatet av denne utredningen viser de viktigste identifiserte trendene innenfor dagligvarebransjen, samt en fremstillelse av fire ulike scenarier om hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027. Scenariene som blir fremstilt navngis henholdsvis "The smart way", "Home and away", "Your own way" og "The easy way".nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder ; University of Agdernb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectBE501nb_NO
dc.titleFremtidig dagligvarehandel : En kvalitativ studie av hvordan forbrukeren handler dagligvarer i Norge i 2027nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213nb_NO
dc.source.pagenumberVII, 83 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal