dc.contributor.author | Klyve, Henrik | |
dc.contributor.author | Larsen, Ole Erik H. | |
dc.date.accessioned | 2017-09-01T13:16:52Z | |
dc.date.available | 2017-09-01T13:16:52Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2452836 | |
dc.description | Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masterutredningen tar for seg dagligvarebransjen, og har til hensikt å kunne si noe om
hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027. Ved bruk av scenarioplanlegging vil det i
denne utredningen utarbeides fire forskjellige scenarier som skal svare på
forskningsspørsmålet: Hvordan handler forbrukeren dagligvarer i Norge i 2027? Forskningen
er basert på en kvalitativ studie, hvor datagrunnlaget består av 7 intervjuer med eksperter og
ledere i dagligvarebransjen. I tillegg er det gjennomført to workshops, hvor den ene hadde fokus
på idémyldring av fremtidige handlemåter. Den andre hadde fokus på å identifisere trender og
drivere i dagligvarebransjen, samt utvikle mindre scenarier om hvordan forbrukeren handler i
2027. Denne masterutredningen har også tatt utgangspunkt i eksisterende litterære kilder.
For å kunne utvikle plausible scenarier om hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027 tas
det i bruk scenarioanalyse. Her blir scenariene skrevet ut som narrative historier om mulige
fremtider, basert på en rekke trender. I denne utredningen identifiseres trender og usikkerheter
som er med på å påvirke dagligvarebransjen. Denne bransjen har et stort utviklingspotens ia l.
Med stadig nye teknologier og automatiserte løsninger kan vi forvente oss betydningsfulle
forandringer i bransjen i årene fremover. Analysen fremstiller også et scenariokors. Dette viser
en logisk sammensetning av usikkerheter og bygger ut fire ulike scenarier. Utbyggingen av
disse fire scenariene gjør det mulig å identifisere flere usikkerheter som kan ha betydning
fremover. Denne utredningen gir aktørene i dagligvarebransjen muligheten til å utvikle og
tilpasse strategier for mulige fremtider.
Resultatet av denne utredningen viser de viktigste identifiserte trendene innenfor
dagligvarebransjen, samt en fremstillelse av fire ulike scenarier om hvordan forbrukeren
handler dagligvarer i 2027. Scenariene som blir fremstilt navngis henholdsvis "The smart way",
"Home and away", "Your own way" og "The easy way". | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | BE501 | nb_NO |
dc.title | Fremtidig dagligvarehandel : En kvalitativ studie av hvordan forbrukeren handler dagligvarer i Norge i 2027 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | VII, 83 s. | nb_NO |