Fremtidig dagligvarehandel : En kvalitativ studie av hvordan forbrukeren handler dagligvarer i Norge i 2027
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2452836Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masterutredningen tar for seg dagligvarebransjen, og har til hensikt å kunne si noe om
hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027. Ved bruk av scenarioplanlegging vil det i
denne utredningen utarbeides fire forskjellige scenarier som skal svare på
forskningsspørsmålet: Hvordan handler forbrukeren dagligvarer i Norge i 2027? Forskningen
er basert på en kvalitativ studie, hvor datagrunnlaget består av 7 intervjuer med eksperter og
ledere i dagligvarebransjen. I tillegg er det gjennomført to workshops, hvor den ene hadde fokus
på idémyldring av fremtidige handlemåter. Den andre hadde fokus på å identifisere trender og
drivere i dagligvarebransjen, samt utvikle mindre scenarier om hvordan forbrukeren handler i
2027. Denne masterutredningen har også tatt utgangspunkt i eksisterende litterære kilder.
For å kunne utvikle plausible scenarier om hvordan forbrukeren handler dagligvarer i 2027 tas
det i bruk scenarioanalyse. Her blir scenariene skrevet ut som narrative historier om mulige
fremtider, basert på en rekke trender. I denne utredningen identifiseres trender og usikkerheter
som er med på å påvirke dagligvarebransjen. Denne bransjen har et stort utviklingspotens ia l.
Med stadig nye teknologier og automatiserte løsninger kan vi forvente oss betydningsfulle
forandringer i bransjen i årene fremover. Analysen fremstiller også et scenariokors. Dette viser
en logisk sammensetning av usikkerheter og bygger ut fire ulike scenarier. Utbyggingen av
disse fire scenariene gjør det mulig å identifisere flere usikkerheter som kan ha betydning
fremover. Denne utredningen gir aktørene i dagligvarebransjen muligheten til å utvikle og
tilpasse strategier for mulige fremtider.
Resultatet av denne utredningen viser de viktigste identifiserte trendene innenfor
dagligvarebransjen, samt en fremstillelse av fire ulike scenarier om hvordan forbrukeren
handler dagligvarer i 2027. Scenariene som blir fremstilt navngis henholdsvis "The smart way",
"Home and away", "Your own way" og "The easy way".
Beskrivelse
Masteroppgave økonomi og administrasjon BE501 - Universitetet i Agder 2017