dc.description.abstract | Hovedtema for oppgaven er kundelønnsomhetsanalyse i teori og praksis. Vi har forsøkt å
besvare vår problemstilling:
Hvilke resultater gir en kundelønnsomhetsanalyse av annonsekundene i Fædrelandsvennen?
Som problemstillingen indikerer, har vi gjennomført en kundelønnsomhetsanalyse hos
lokalavisen Fædrelandsvennen. Alle annonsekundene ble gjenstand for analyse, og
segmentert i henhold til inntekt. Da Fædrelandsvennens markedsavdeling ikke selv benytter
modeller for beregning av kundelønnsomhet, har vi gjennomført en undersøkelse knyttet til
tidsbruk blant de ansatte i avdelingen, som brukes som grunnlag for fordeling av
lønnskostnaden.
Som ledd i vår utredning, har det vært hensiktsmessig å vurdere våre observasjoner opp mot
teori. Teorien om den såkalte 80/20-regelen, hvor det hevdes at 80 prosent av lønnsomheten
genereres av 20 prosent av kundene i en virksomhet, viste seg å gjelde omtrentlig i forhold til
de resultater vår lønnshetsanalyse genererte. Vi hadde videre en forventning om at de største
kundene etter inntekt, også var de mest lønnsomme kundene. Denne forventningen viste seg å
være gjeldene, basert på resultatene av kundelønnsomhetsanalysen. Til slutt hadde vi en
forventning om at det ville foreligge enkelte utfordringer knyttet til utarbeidelse av
lønnsomhetsanalysen, men at registreringer av kundeaktiviteter i markedsavdelingen var
optimale. Det viste seg å foreligge flere utfordringer enn først antatt, og registreringssystemet
inneholdt ikke tilstrekkelig informasjon til å utarbeide en fullt ut reliabel
kundelønnsomhetsanalyse. Da avdelingens registreringssystem for kundeaktivitet ikke gir
optimal informasjon om aktiviteter på den enkelte kunde, har vi funnet det utfordrende å
fordele kostnader til kundene. Til tross for disse svakhetene i registreringssystemet, og
problematikken rundt fordeling av kundekostnader, har det vært mulig å utarbeide en
kundelønnsomhetsanalyse som gir et bilde av kundelønnsomheten blant annonsekundene i
Fædrelandsvennen. | nb_NO |