• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
  •   Home
  • School of Business and Law
  • Department of Economics and Finance
  • Master's theses in Business Administration (2014-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kundelønnsomhetsanalyser i skadeforsikringsselskap : en kvantitativ studie av bruksgrad og nytteverdi av kundelønnsomhetsanalyser i skadeforsikringsselskap i Norge

Haugland, Ole Jesper; Nicolaisen, Anders
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Haugland, Ole Jesper Hemnes.pdf (11.01Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2419379
Date
2016
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Business Administration (2014-) [449]
Abstract
I kjølevannet av Relevance Lost-debatten og kritikken mot tradisjonelle budsjetter dukket

strategiske lønnsomhetsanalyser opp som en mulig løsning på problemet. Strategiske

lønnsomhetsanalyser bidrar med strukturelle valg som har til hensikt å gi selskapet innsikt i

kostnadsmessige konkurransefortrinn. Styringsverktøyet åpner opp muligheten for å rendyrke

egenskaper på produkter som kunden etterspør, i tillegg bidrar metoden med å rette selskapets

fokus mot lønnsomme produkter og kundesegment. I nyere tid har flere selskap endret

kostnadsobjekt fra å fokusere på hva som tilbys av egne produkter og tjenester til å fokusere

på selskapets kunder. Dette har ført til en økende interesse for kundelønnsomhetsanalyser.

Kundelønnsomhetsanalyser vil, sammen med annen relevant kundedata, gi selskapet

beslutningsrelevant informasjon og informasjon om hvilke tiltak som kan gjennomføres for å

øke lønnsomheten. Det er da viktig å være klar over at ulike kunder legger ulikt beslag på

selskapets ressurser. Resultatet av å benyttet kundelønnsomhetsanalyser gir selskap innsikt i

at all kundeinntekt ikke er like lønnsom. Det innebærer at noen av selskapets kunder vil være

mer lønnsomme enn andre.

Formålet med denne studien er å undersøke bruksgrad og nytteverdi av

kundelønnsomhetsanalyser blant skadeforsikringsselskap i Norge. Med bruksgrad menes i

hvilken grad slike analyser benyttes, mens nytteverdi er den opplevde nytten

styringsverktøyet gir selskapet. Gjennom vårt forarbeid fant vi ingen tilsvarende studier. Det

innebærer at denne utredningen vil være den første av sitt slag for å kartlegge holdningen til

kundelønnsomhetsanalyser blant skadeforsikringsselskap. Tidligere studier som Havelin og

Helsem (2012) og Erichsen og Thornes (2015) undersøkte kundelønnsomhetsanalyser i

henholdsvis de 300 største børsnoterte selskap i Norge (målt etter driftsinntekt) og

gasellebedrifter i Norge. Disse studiene har undersøkt et bredt spekter av bransjer. Vi ønsker

imidlertid å sikte oss spesifikt inn mot skadeforsikringsselskap. Forsikringsbransjen er en

veldig kundeorientert bransje. Det underbygges av studien til DAMVAD (2011) hvor

resultatet viste at forsikringsbransjen er en av de mest markedsorienterte bransjene i Norge.

Skadeforsikringsselskap innehar typisk store kundebaser og slike selskap vil være svært godt

egnet for kundelønnsomhetsanalyser.

For å kunne besvare våre problemstillinger gjennomførte vi en kvantitativ spørreundersøkelse.

Spørreundersøkelsen ble elektronisk distribuert gjennom programmet Surveyxact til ansatte i

67 ulike skadeforsikringsselskap. Det gjaldt hovedsakelig ansatte med stillingstittel som

administrerende direktør, økonomisjef og controller. Av vår faktiske populasjon på 67 selskap

var det 27 respondenter som fullførte undersøkelsen. Det utgjør en svarrespons på 40,3% og

er høyt sammenlignet med tilsvarende studier (Tanima & Bates, 2011; Havelin & Helsem,

2012).

Våre funn viser at bidragsmetoden er den mest brukte estimeringsmetoden blant

skadeforsikringsselskapene. Dette har nok sammenheng med at bidragsmetoden er den mest

benyttede estimeringsmetoden i Norge. Vi beskriver de tradisjonelle kalkylene med

utgangspunkt i kostnadsfordeling. Deretter vil vi identifisere svakheter med metodene.

iv

Ensidig bruk av volum som kostnadsdriver og kostnadskausalitet er noen av forholdene som

vektlegges. Videre tar vi utgangspunkt i aktivitetsbaserte estimeringsmetoder. Aktivitetsbasert

kalkulasjon er en metode som benytter flere kostnadsdrivere enn volum for fordeling av

indirekte kostnader. Metoden gjør det mulig å identifisere hvilke kunder som genererer mer

kostnader enn andre og er velegnet for å beskrive kausale sammenhenger.

Den første problemstillingen omhandler i hvilken grad skadeforsikringsselskap i Norge

benytter kundelønnsomhetsanalyser og hvordan nytteverdien oppleves av slike

styringsverktøy. Her tar vi utgangspunkt i de fire lønnsomhetsanalysene som er mest forankret

i teori, i tillegg til en helhetsvurdering av begrepet. Det vil si lønnsomhetsanalyse av

enkeltkunder, lønnsomhetsanalyse av kundesegment, enkeltkunders livsløpsverdi og

verdivurdering enkeltkunder. Resultatet fra undersøkelsen viste at 85% av

skadeforsikringsselskapene benytter kundelønnsomhetsanalyser i ulik grad og at selskapene

opplever en nytteverdi av å benytte styringsverktøyet. Våre funn viser at potensiell nytte av å

ta i bruk kundelønnsomhetsanalyser er signifikant høyere enn nåværende nytteverdi. Vi kan

dermed konkludere med at skadeforsikringsselskap i Norge ser et fremtidig potensial av å ta i

bruk kundelønnsomhetsanalyser.

Våre funn viser at lønnsomhetsanalyse av kundesegment er den analyseteknikken som er mest

benyttet og som har høyest nytteverdi. Det var også denne teknikken som var minst

ressurskrevende i forhold til nytte. Lønnsomhetsanalyse av kundesegment er svært godt egnet

for å beregne lønnsomheten til et stort antall kunder. I tillegg gir analyseteknikken god

indikasjon på lønnsomheten i segmentet og hvor avhengig selskapet er av ulike

kundesegment. Lønnsomhetsanalysene enkeltkunders livsløpsverdi og verdivurdering

enkeltkunder er mer fremtidsrettede lønnsomhetsanalyser. Disse analyseteknikkene var minst

benyttet og mest ressurskrevende i forhold til nytte. Videre var det interessant å se hvor

varierende bruksgraden av lønnsomhetsanalysene var i ulike kundemarked. Resultatet fra

analysen var konsistent med våre antagelser om at lønnsomhetsanalyse av kundesegment var

mest benyttet i privatmarkedet, mens lønnsomhetsanalyse av enkeltkunder var mest benyttet i

bedriftsmarkedet.

Den andre problemstillingen omhandler hvilke faktorer som påvirker bruksgrad og nytteverdi

av kundelønnsomhetsanalyser for skadeforsikringsselskap i Norge. Våre funn viser at desto

høyere bruksgrad av aktivitetsbaserte estimeringsmetoder, desto høyere bruksgrad og

nytteverdi av noen former for kundelønnsomhetsanalyser. Et interessant funn fra utredningen

er sammenhengen mellom høy bruk av aktivitetsbaserte estimeringsmetoder og høy bruksgrad

av lønnsomhetsanalyse av kundesegment. Aktivitetsbaserte estimeringsmetoder er nøyaktige

kalkyler med høyt detaljnivå, mens lønnsomhetsanalyse av kundesegment har høyt

aggregeringsnivå som innebærer lavt detaljnivå og er derfor lite ressurskrevende å

gjennomføre. Implikasjonen av dette er at selskapene ikke er i stand til opp

lønnsomhetsforskjeller mellom sine kunder.

Våre funn viser at høyere grad av markedsorientering tilsier høyere bruksgrad og nytteverdi

av noen former for kundelønnsomhetsanalyser. For bruksgrad viste det seg at høyere grad av

v

markedsorientering tilsier høyere bruksgrad av prospektive lønnsomhetsanalyser. Disse

analyseteknikkene har til hensikt å beregne fremtidig lønnsomhet for et selskap. Det som er

interessant å bemerke seg er at markedsorientering fokuserer på å skape overlegen verdi for

både nåværende og potensielle kunder. Det innebærer at et markedsorientert selskap må tenke

fremtidsrettet for å finne hvilke behov selskapet må dekke i fremtiden. Videre viste våre funn

at desto høyere omsetning et selskap har, desto høyere bruksgrad av

kundelønnsomhetsanalyse (helhetsvurdering) og de retrospektive lønnsomhetsanalysene.

Avslutningsvis fikk vi støtte for at flere privatkunder tilsier høyere bruksgrad av

kundelønnsomhetsanalyse (helhetsvurdering) og lønnsomhetsanalyse av kundesegment.

Resultatet indikerer at selskap med flere kunder vil lettere se nytten av å benytte

kundelønnsomhetsanalyser. Funnet er også konsistent med teori som sier at

lønnsomhetsanalyse av kundesegment er mest egnet når selskapet har en stor kundebase. Våre

funn viste videre at skadeforsikringsselskap med flere bedriftskunder har høyere nytteverdi av

lønnsomhetsanalyse av enkeltkunder.

Vi mener denne utredningen gir god innsikt i skadeforsikringsselskap sin holdning til

kundelønnsomhetsanalyser. Utredningen står ovenfor, i likhet med tilsvarende studier, de

vanlige begrensningene ved kvantitative spørreundersøkelser. Vi har imidlertid gjennomført

en rekke tiltak for å redusere mye av ulempene. Som et forslag til videre forskning vil det

være interessant å undersøke hvorfor respondentene ser en så stor potensiell nytte av å ta i

bruk kundelønnsomhetsanalyser og hvorfor de ikke realiserer dette potensialet. I denne

sammenheng vil det være bedre egnet med en kvalitativ studie.

Fra våre funn ser vi at de fremtidsrettede analyseteknikkene er lite benyttet. En av årsakene til

dette kan ligge i at metodene er for kompliserte. Ut i fra svarfordelingen kan vi se at mange

respondenter opplyser at de ikke vet hvor ressurskrevende disse analyseteknikkene er. Mangel

på kunnskap kan indikere at selskapene ikke vet hvordan metodene skal implementeres eller

hvilke fordeler disse har. Det kan tenkes at høyere kunnskap om ulike lønnsomhetsanalyser

vil føre til høyere bruk og at potensialet som respondentene ser, faktisk blir utnyttet.

Forsikringsbransjen er preget av stor konkurranse og små marginer. Det vil derfor bli

viktigere å legge til grunn mer fremtidsrettede lønnsomhetsanalyser. På denne måten kan

selskap fange opp hvilke kunder som vil bli lønnsomme over tid.
Description
Masteroppgave økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2016
Publisher
Universitetet i Agder ; University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit