dc.contributor.author | Fedog, Christina Jensen | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T11:10:21Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T11:10:21Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414181 | |
dc.description | Masteroppgave pedagogikk - Universitetet i Agder 2016 | nb_NO |
dc.description.abstract | Hvert år kommer det barn til Norge som søker beskyttelse. Den store
flyktningstrømmen har ført til at det kommer flere enn noen gang, også til Norge.
Felles for dem er ofte en bakgrunn preget av tap, ustabilitet og noen ganger
traumatiske opplevelser. Flere av barna i førskolealder begynner i barnehagen. Her
møter de en ny, og ofte annerledes kultur, ett nytt språk og ikke minst nye mennesker.
Barna kommer til barnehagen med ulike erfaringer, forutsetninger og behov.
Barnehagelæreres holdninger til å arbeide med flyktningbarn og deres kompetanse til
å ivareta dem på en god måte er av stor betydning for barnas positive utvikling og
læring.
Formålet med denne studien er å belyse fire barnehagelæreres holdninger og
kompetanse til å imøtekomme flyktningbarn på en god måte, og ivareta deres ulike
behov. Hensikten er å belyse hvordan holdninger og kompetanse kan bidra til økt
bevissthet og kunnskap omkring ivaretakelsen av flyktningbarn i barnehagen. Studien
har en kvalitativ tilnærming, med kvalitativt forskningsintervju som metode. Utvalget
består av fire barnehagelærere som arbeider i forskjellige barnehager. Ettersom det
var et ønske om å få informantenes egne, subjektive beskrivelser og opplevelser er
studien preget av et forskningsdesign med en fenomenologisk tilnærming.
Analysen viser at barnehagelærerne har positive holdninger i henhold til arbeid med
flyktningbarn i barnehagen. Funn tyder på at barnehagelærerne har en
ressursorientert tilnærming til flerkulturelt arbeid. Det var et fellestrekk blant alle
barnehagelærerne at et godt foreldresamarbeid er av stor betydning, samt kjennskap
til barnets bakgrunn og livssituasjon.
Funn tyder på at barnehagelæreres holdninger må ses i sammenheng med deres
kompetanse. Det var et fellestrekk blant alle barnehagelærerne at relasjonskompetanse
er sentralt i arbeid med flyktningbarn. Analysen viser at barnehagelærerne har god
kunnskap om hva som er sentralt i møte med barn i vanskelig livssituasjoner. Funnene
fra analysen gir videre utgangspunkt for drøfting knyttet til relevant teori. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Universitetet i Agder ; University of Agder | nb_NO |
dc.subject.classification | PED511 | |
dc.title | ”Holdningen man har til barn speiles i alt man gjør” : en kvalitativ undersøkelse av fire barnehagelæreres holdninger og kompetanse i arbeid med flyktningbarn i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | IV, 65, [2] s. | nb_NO |