Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Dag Ottar Leithe
dc.date.accessioned2014-10-06T12:01:12Z
dc.date.available2014-10-06T12:01:12Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/223176
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014nb_NO
dc.description.abstractDemokratisk ledelse og interkulturell kompetanse, er en kvalitativ studie av hvordan syv lærere praktiserer demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse på en flerkulturell skole. Vitenskapsteoretisk plasserer jeg meg innen konstruktivistisk tradisjon. I teorien tar jeg utgangspunkt i Woods sine fire rasjonaliteter innen demokratisk ledelse (Woods, 2005). For å belyse kulturelle forskjeller tar jeg utgangspunkt i Gert Hofstede sine fire dimensjoner av nasjonal kultur (Hofstede, 2001). Jeg benytter meg også av Edward Hall og av Fred Jandt for å belyse ulike kommunikasjonsstiler (Hall, 1990) (Jandt, 2010). I analyseprosessen brukte jeg Grounded Theory. Det vil si at lærerne ble intervjuet, og gjennom deres beskrivelser og erfaringer utviklet jeg, induktivt, en rekke analysekategorier. Jeg brukte deretter en deduktiv metode for å lage drøftingskategorier slik at jeg kunne vurdere forskningsspørsmålene mine som var å se å hvilken måte demokratisk ledelse utøves på skolen, hvilke kulturelle hensyn som tas med i strategiske tiltak og hvordan kommunikasjonen foregår mellom ledelse og flerkulturelle aktører. Resultatene viser at skolen har en ledelses praksis som har mange likhetstrekk til demokratisk ledelse. Det er et utstrakt samarbeid med likeverdige diskusjoner på alle nivåer. Skolen preges av delt ansvar for de dilemmaene de møter i hverdagen, maktdeling og aktiv deltagelse i dialogene. Utfordringene på skolen viste seg er at denne praksisen på mange måter ikke helt inkluderer flerkulturelle kollegaer og foreldre. Drøftingen min viser at liten kunnskap om nasjonale kulturer og svake ferdigheter i tverrkulturell kommunikasjon, har ført til at skolen mangler en del interkulturell kompetanse. Dette har svekket et fokus på mangfold som en verdifull komponent i den demokratiske ledelsen. Studien viser dermed at demokratisk ledelse aktualiserer behovet for interkulturell kompetanse. Resultatet av drøftingen er at uten interkulturell kompetanse,blir den demokratiske ledelsen mangelfull i en flerkulturell kontekst.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversitet i Agder / University of Agdernb_NO
dc.subjectPED511nb_NO
dc.titleDemokratisk ledelse og interkulturell kompetanse : "vi lever i en lykkeboble"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber89 s.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel