• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse : "vi lever i en lykkeboble"

Hansen, Dag Ottar Leithe
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master, Dag Ottar Hansen.pdf (1.006Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/223176
Date
2014
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses in Education [183]
Abstract
Demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse, er en kvalitativ studie av hvordan syv lærere praktiserer demokratisk ledelse og interkulturell kompetanse på en flerkulturell skole. Vitenskapsteoretisk plasserer jeg meg innen konstruktivistisk tradisjon. I teorien tar jeg utgangspunkt i Woods sine fire rasjonaliteter innen demokratisk ledelse (Woods, 2005). For å belyse kulturelle forskjeller tar jeg utgangspunkt i Gert Hofstede sine fire dimensjoner av nasjonal kultur (Hofstede, 2001). Jeg benytter meg også av Edward Hall og av Fred Jandt for å belyse ulike kommunikasjonsstiler (Hall, 1990) (Jandt, 2010). I analyseprosessen brukte jeg Grounded Theory. Det vil si at lærerne ble intervjuet, og gjennom deres beskrivelser og erfaringer utviklet jeg, induktivt, en rekke analysekategorier. Jeg brukte deretter en deduktiv metode for å lage drøftingskategorier slik at jeg kunne vurdere forskningsspørsmålene mine som var å se å hvilken måte demokratisk ledelse utøves på skolen, hvilke kulturelle hensyn som tas med i strategiske tiltak og hvordan kommunikasjonen foregår mellom ledelse og flerkulturelle aktører. Resultatene viser at skolen har en ledelses praksis som har mange likhetstrekk til demokratisk ledelse. Det er et utstrakt samarbeid med likeverdige diskusjoner på alle nivåer. Skolen preges av delt ansvar for de dilemmaene de møter i hverdagen, maktdeling og aktiv deltagelse i dialogene. Utfordringene på skolen viste seg er at denne praksisen på mange måter ikke helt inkluderer flerkulturelle kollegaer og foreldre. Drøftingen min viser at liten kunnskap om nasjonale kulturer og svake ferdigheter i tverrkulturell kommunikasjon, har ført til at skolen mangler en del interkulturell kompetanse. Dette har svekket et fokus på mangfold som en verdifull komponent i den demokratiske ledelsen. Studien viser dermed at demokratisk ledelse aktualiserer behovet for interkulturell kompetanse. Resultatet av drøftingen er at uten interkulturell kompetanse,blir den demokratiske ledelsen mangelfull i en flerkulturell kontekst.
Description
Masteroppgave i pedagogikk – Universitetet i Agder 2014
Publisher
Universitet i Agder / University of Agder

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit