Bybanens påvirkning på boligpriser i Bergen
Abstract
Denne masteroppgaven tar sikte på å undersøke hvilken betydning bybanen i Bergen har hatt på boligprisutviklingen i de nærliggende områdene rundt banens første trasé, Byparken – Nesttun.
Innledningsvis presenteres bakgrunnsinformasjon om Bergen, dens bosetningsmønster og arbeidsplasser, samt transportsystemet generelt og bybanen spesielt.
Videre følger et kapittel hvor det gis en grunnleggende innføring i økonomisk teori og begreper som benyttes videre i oppgaven. Først presenteres modellen for det urbane tomtemarkedet av Alonso–Muth–Mills og deretter utledes den hedonistiske prisfunksjonen, som beskriver sammenhengen mellom attributter og boligpriser. Hypotesene som ønskes belyst, er formulert avslutningsvis.
I det neste kapittelet beskrives fremgangsmåten for datainnsamlingen og hvordan datasettet er bearbeidet. Ulike regresjonsmodeller blir presentert i tillegg til forutsetninger og tester som skal føre for riktig valg av regresjonsmodell. Etter datarensingen endte det totale utvalget av observasjoner på 33 319, hvilke representerer solgte boliger i tidsrommet 1. juni 2004 frem til 1. juni 2013. Disse observasjonene danner grunnlaget for analysen og hypotesetestingen.
I analysedelen blir semi-logaritmisk regresjonsmodellen benyttet og viser at samtlige hypoteser er signifikante på en fem prosent nivå. Resultatene som fremtrer i oppgaven stemmer godt med teorien til Alonso–Muth–Mills og den hedonistiske prisfunksjonen.
Hypotesene blir testet og det konkluderes med at bybanen har hatt en innvirkning på boligpriser i nærliggende områder.
Description
Masteroppgave i økonomi og administrasjon - Universitetet i Agder 2013