Scientific Publications in Nordic and Media Studies: Recent submissions
Now showing items 21-40 of 133
-
Reparasjonssekvenser i tolkede samtaler
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne studien utforsker reparasjonssekvenser i skjermtolkede sykehussamtaler, altså tilfeller der helsepersonell og pasient ikke snakker samme språk, og tolkingen foregår via videoteknologi. Artikkelen tar opp tilfeller ... -
Communicating health advice on social media : A multimodal case study
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Social media represent new arenas for health communication. Platforms such as YouTube, Instagram, Snapchat, and TikTok provide unique opportunities for health workers to build understanding, engagement, and trust among a ... -
Samtaleanalyse som forskningsfelt i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette temanummeret er viet samtaleanalytiske studier av språklig samhandling i ulike kontekster, både i privatsfæren og i ulike institusjoner, slik som helsevesenet, sosialvesenet og skolen. Det kommer tjuefire år etter ... -
Partikkelen å? som reparasjonsinnleder og nyhetsmarkør
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen er en analyse av de pragmatiske funksjonene til partikkelen å produsert med stigende intonasjon. Analysen viser at partikkelen har to funksjoner, nemlig som reparasjonsinnleder og som nyhetsmarkør. Som ... -
Magnhild Hagelias veg til rikspolitikken
(Chapter, 2022)Magnhild Hagelia (1904–1996), from the southern constituency Aust-Agder, was elected deputy president at Lagtinget (one of the two chambers of parliament) in 1960, and in 1962, she became the first woman to attend a session ... -
“Torstein Bae nå spiller sitt adverbial én frem”: – en analyse av karakteristiske trekk i talespråket til NRKs sjakkekspert og -kommentator
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen presenterer en analyse av karakteristiske trekk i talespråket til NRKs sjakkekspert og -kommentator Torstein Bae. Materialet er offentlig tilgjengelig på NRKTV, og de aktuelle eksemplene er trukket fra alle de ... -
Software as ideology: A multimodal critical discourse analysis of Microsoft Word and SmartArt
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Software has become ubiquitous in higher education, especially often takenfor-granted Microsoft Word. Educational writing involves more than horizontal lines of text, but also multimodal representations. When students write ... -
How police investigators seek to secure that suspects speaking a second language understand their rights in investigative interviews
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study presents an empirical investigation of 54 police interviews in Norway conducted with suspects speaking Norwegian as a second language. Using Conversation Analysis as our method, we examine how investigators seek ... -
Kven er det som skriv no? Aktuelle perspektiv på eit norskfag under press frå digital teknologi
(Essay, 2023)Digitale skriveteknologiar forandrar dei måtane skriving føregår på i dag. Programvarer veks gradvis saman med våre daglege gjeremål. Ettersom norskfaget er ein arena som også omfattar digital teknologi, må ein vente seg ... -
Hva kan arves? Om skyld, vold og seksualitet i to nordiske krigsminneromaner.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)During the last two decades, an increasing focus on perpetrators has emerged in Scandinavian literature. This so called perpetrator fiction, with an explicit intention of understanding evil, has portrayed the Nazis and ... -
Sprachenübergreifendes Bewusstsein in der universitären Lehre – Eine empirische Untersuchung von Lehrpersonen im DaF-Studium in Dänemark und Norwegen
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article explores how multilingual didactics emerges in teacher education for German foreign language teachers in Denmark and Norway. Focusing on cross-linguistic awareness and teachers’ beliefs, the study analyses ... -
Successive Language Learning in Early Childhood: The Case of Question Formation
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study investigates the emergence of question formation in multilingual and monolingal children aged 3–5 from two Norwegian kindergartens. The data is longitudinal and collected during play. The overall purpose of the ... -
Conceptualizing Journalists’ Safety around the Globe
(Peer reviewed; Journal article, 2023) -
Fra «dørgende kjedelig» til «det forlokkende land»: Seks læreres oppfatninger av grammatikk i norskfaget i videregående opplæring
(Journal article, 2023)I denne artikkelen spør vi åssen seks norsklærere ser på si egen grammatikkundervisning i lys av kjerneelementet språket som system og mulighet i LK20. Vi undersøker åssen lærerne legitimerer grammatikkundervisning og hva ... -
Litterært engasjement og innlevelse i bildebokapper En empirisk studie av applesing i barnehagen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen settes søkelyset på den litterære opplevelsen når barn leser bildebokapper i små grupper i barnehagen. Vi ser på hvordan det Rosenblatt (1994) kaller estetisk lesemåte kan komme til uttrykk i lesernes ... -
Worlds and Readers: Augmented Reality in Modern Polaxis
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article presents a close reading of the augmented reality (AR) comic Modern Polaxis, which was created by Stuart Campbell. Possible Worlds Theory was applied to discuss how fiction, which creates its own possible ... -
Livshistorier i omsorgsarbeid. Utfordringer og muligheter ved bruk av livshistoriedokumentasjon på sykehjem
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Nyere helse- og omsorgspolitiske dokumenter løfter fram livshistorier som en viktig kilde til kunnskap i eldreomsorgen, og et relevant verktøy for profesjonelt omsorgsarbeid på sykehjemmet. Men hvilke utfordringer og ... -
Grunnen til at retrofleks l snart er einerådande i hovudstaden Oslo
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper describes a sound change involving the lateral system in Oslo Norwegian from ca. 1880 till today. From an early (c. 1880) system comprised of mainly one dental (or alveolar) /l/ in all positions (except for an ... -
Litteraturundervisning og litterære tekstpraksiser i grunnskoletilbud for voksne innvandrere
(Doctoral Dissertations at the University of Agder;no. 370, Doctoral thesis, 2022)This study investigates literature didactics issues related to literary practices and literature teaching in a specific type of second language classroom; primary and lower secondary education for adult immigrants. The ... -
Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne
(Peer reviewed; Journal article, 2023)