Scientific Publications in Nordic and Media Studies: Nye registreringer
Viser treff 41-60 av 133
-
What is visual-numeric literacy, and how does it work?
(Chapter; Peer reviewed, 2020) -
Suspects’ opportunities to claim their legal rights in police investigative interviews
(Peer reviewed; Journal article, 2022)When interviewed by the police, suspects are to be informed that they have the right to remain silent and the right to obtain the assistance of a defence counsel. This article presents a conversation analytic study of how ... -
Miljø og medborgerskap i Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer
(Peer reviewed; Journal article, 2021)I læreplanen for norskfaget integrerer fagfornyelsen bærekraftig utvikling samt demokrati og medborgerskap som tverrfaglige temaer. Denne artikkelen argumenterer for å kombinere arbeidet med begge temaene. Med bakgrunn i ... -
Trøbbel med kjernen av norskfaget? En studie av norsklæreres møte med fagets kjerneelementer
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Collaborative Writing in L1 School Contexts: A Scoping Review
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
A/r/tografi som tilgang til udvikling af en sanselig bæredygtighedsdidaktik i kunstfagene
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Kritisk tekstkompetanse i norskfaget Korleis elevar på 8. trinn les og vurderer multimodale kommersielle tekstar
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen presenterer funn frå ei spørjeundersøking om kritisk lesing og vurdering som omfattar eit utval på 228 norske elevar på åttande trinn (13–14 år). Studien undersøkjer både kva oppfatningar om kritisk lesing ... -
Nettbaserte gudstjenester: Mediebrukernes opplevelse og gudstjenestens formål
(Peer reviewed; Journal article, 2022) -
From pagan charms to pious prayers? A case study of two runic formulas
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Emnet for dette bidraget er to runeformler fra ulike tidsepoker. De er strukturelt nokså likt gjennomført ved enderim og “[v]ekslende initialer med faste repetisjoner” (Nordby 2018: 109). Den ene er den velkjente ... -
Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre
(Chapter; Peer reviewed, 2021) -
Kva fortel kjeldene om innovasjonen dl i norsk?
(Peer reviewed; Journal article, 2011) -
Segmentasjon eller motivert epentese? Om overgangen ll > dl i vestnorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Den vestnorske lydendringa ll > dl er rekna for å vere ein ‘segmentasjon’ og står i eit uvisst forhold til overgangen rl (> ll) > dl, som tradisjonelt er rekna som ein ‘differensiasjon’. Lydendringane er forsøkt forklarte ... -
Vilkårleg tradisjon? Nærblikk på Hallfrid Christiansens Norske målførekart
(Peer reviewed; Journal article, 2010) -
Miljøhumaniora, økokritikk og utdanning for bærekraftig utvikling i norskfaget.
(Chapter, 2021)Fagfornyelsen integrerer det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling også i læreplanen for norskfaget. Dermed understrekes språkets og litteraturens betydning for bærekraftdidaktikken. Dette kapitlet gir derfor en ... -
Towards a critical understanding of data visualisation in democracy: a deliberative systems approach
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Fra frykt til fremtidstro: Klimaendringer i nordiske bildebøker
(Chapter, 2021) -
Anthropocene Aesthetics: Norwegian Literature in a New Geological Epoch
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Tove Janssons bildebok Vem ska trösta knyttet? som heltedikt
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Bokmål, nynorsk eller språklig nøytral? En studie av målvedtak og målformpraksis i kommunene
(Peer reviewed; Journal article, 2021)