Miljø og medborgerskap i Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3053585Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Hennig. R (2021). Miljø og medborgerskap i Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer. Norsklæreren, 2021(1), 40-55. https://www.norskundervisning.no/nyheter-og-artikler/hennig-milj-og-medborgerskap-i-arne-svingens-barnebok-en-himmel-full-av-skyerSammendrag
I læreplanen for norskfaget integrerer fagfornyelsen bærekraftig utvikling samt demokrati og medborgerskap som tverrfaglige temaer. Denne artikkelen argumenterer for å kombinere arbeidet med begge temaene. Med bakgrunn i miljø- og klimaproblematikken har det blitt utviklet forskjellige modeller av medborgerskap som også omfatter miljørelaterte aspekter. Artikkelen tar utgangspunkt i de tre mest innflytelsesrike av disse modellene: Derek Bells miljømedborgerskap, Andrew Dobsons økologiske medborgerskap og John Barrys bærekraftmedborgerskap. Disse modellenes ulike definisjoner av medborgernes miljørelaterte rettigheter og plikter brukes som teoretisk bakgrunn i en analyse av Arne Svingens barnebok En himmel full av skyer, en roman med en handling som har tydelige paralleller til utviklingen av den globale miljøbevegelsen Fridays For Future. Analysen viser hvordan romanen rommer elementer fra ikke bare én av de nevnte modellene, men kombinerer og estetiserer aspekter fra alle tre. Hovedpersonen gjennomgår en utvikling i sitt miljøengasjement fra å redusere sitt individuelle økologiske fotavtrykk gjennom endret privat forbruk, til et fellesskapelig engasjement i den offentlige sfæren med mål om å endre overordnede strukturer i samfunnet som står i veien for en bærekraftig utvikling. Romanen er derved et godt eksempel på hvordan skjønnlitterære tekster bidrar både til å formidle og forhandle idéer om relasjonen mellom miljø og medborgerskap. Arbeid med slike skjønnlitterære tekster gir mulighet til kritisk refleksjon over denne relasjonen, samt at det kan fremme elevenes handlingskompetanse med tanke på bærekraftig utvikling så vel som demokrati og medborgerskap.