Browsing Department of Nordic and Media Studies by Title
Now showing items 595-614 of 769
-
Samfunnsansvar, veldedighet og omdømme : en studie av samfunnsansvar som veldedighet i Capgemini Norge
(Master thesis, 2016)I denne studien undersøkes det hva bedriftens samfunnsansvar er, og hvorfor Capgemini Norge engasjerer seg i bedriftens samfunnsansvar. Som teoretisk rammeverk har jeg benyttet meg av sentral litteratur på fagområdene ... -
Samisk kunst i Minecraft Møtet mellom samisk samtidskunst og Minecraft, og de didaktiske muligheter som oppstår.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan spillet Minecraft kan være et verktøy og en arena for å møte, oppleve og lære om samisk samtidskunst i skolen. Det belyses også hva som kan gå tapt og oppstå i overføringen fra ... -
Samtaleanalyse som forskningsfelt i Norge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Dette temanummeret er viet samtaleanalytiske studier av språklig samhandling i ulike kontekster, både i privatsfæren og i ulike institusjoner, slik som helsevesenet, sosialvesenet og skolen. Det kommer tjuefire år etter ... -
Et sant og ekte liv i en falsk og narkoman verden - Begjær, produksjon og identitet i Thure Erik Lunds Myrbråtenfortellinger (1999-2005)
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Thure Erik Lund’s Myrbråten stories may be read as grim and funny descriptions of (post)modern Norway – anatomies made by means of highly ideosyncratic style(s). The postmodern condition is ridiculed along with the regressive ... -
«Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
"Sånn vi gjør det, gjør vi jo for at det ikke skal være så synlig at noen elever er annerledes, så alle spiser den samme maten». En undersøkelse av hvordan mat- og helselærere tilrettelegger for religiøse spiseforskrifter i undervisningen.
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formål: Den norske skolen har fokus på respekt og like muligheter for alle elever, uavhengig av eksempelvis etnisitet eller religion. I tillegg skal skolen bidra til identitetsutvikling, noe som skal ta sted i ... -
Second Language Acquisition and Verb Second: Norwegian Pupils Learning English Word Order
(Master thesis, 2022)Norsk har en regel som sier at det finitte verbet skal være det andre leddet i deklarative setninger, dette kalles V2. Dette er en regel de ikke har i engelsk, bortsett fra i ytterst få tilfeller, noe som refereres til ... -
Seernes opplevelse av nettbaserte gudstjenester
(Journal article; Peer reviewed, 2021)When the corona pandemic became a fact, many parishes within the Church of Norway chose to start video streaming of services as a substitute for gatherings in the church. This article is based on a survey done among viewers ... -
Segmentasjon eller motivert epentese? Om overgangen ll > dl i vestnorsk
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Den vestnorske lydendringa ll > dl er rekna for å vere ein ‘segmentasjon’ og står i eit uvisst forhold til overgangen rl (> ll) > dl, som tradisjonelt er rekna som ein ‘differensiasjon’. Lydendringane er forsøkt forklarte ... -
Segmentasjon eller motivert epentese? Om overgangen ll > dl i vestnorsk
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Den vestnorske lydendringa ll > dl er rekna for å vere ein ‘segmentasjon’ og står i eit uvisst forhold til overgangen rl (> ll) > dl, som tradisjonelt er rekna som ein ‘differensiasjon’. Lydendringane er forsøkt forklarte ... -
Segregerte opplæringstilbud - en del av den inkluderende skolen?
(Master thesis, 2022)En inkluderende skole kan beskrives som en skole der elevmangfoldet aksepteres og respekteres, og i den forbindelse vektlegges elevens tilhørighet til en ordinær skole (Haug, 2020, 2021a). Retten til spesialundervisning ... -
Seks studenters oppfatning av mestringsbasert vurdering i matematikk på GLU 5 - 10
(Master thesis, 2023)Hvilke oppfatninger har studenter til en lite brukt vurderingsmetode på universitetet, kalt mestringsbasert vurdering. Denne studien vil omhandle førsteårsstudenter i grunnskoleutdanningen med spesialisering i matematikk ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Selvregulering i kroppsøving - En kvantitativ studie om hvorvidt elever utvikler selvregulering over tid
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget blir ofte omtalt som et fag uten klar struktur (Crum, 2017; Kirk, 2010), med elever som anser faget som en arena der de kan få en pause fra det faglige skolelivet. For å styrke fagets legitimering som et ... -
Selvregulert læring i kroppsøving - En litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Selvregulering har i de senere år fått mer tyngde både politisk og i utdanningssammenheng, og er tverrfaglig kompetanse som skal fokuseres på i fremtidens skole og i alle fag (NOU, 2015: 8). Fagfornyelsens plan for ... -
Semiotisk arbeid i læringsprosesser
(Chapter; Peer reviewed, 2016) -
Senskadenes språk : Litterære fremstillinger av senskader etter kreftbehandling
(Master thesis, 2020)The Language of Late Effects: Literary Representations of Late Effects after Cancer Treatment is a master’s thesis in Nordic literature. The thesis examines narratives about late effects after cancer. This literary genre ...