Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 488-507 av 931
-
«La draum bli røyndom»: En studie av norske distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere. Distrikts-Norges befolkningsnedgang og økende andel eldre innbyggere har negative konsekvenser for kommunenes økonomi og ... -
«La draum bli røyndom»: En studie av norske distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har vi undersøkt distriktskommuners kommunikasjon til potensielle tilflyttere. Distrikts-Norges befolkningsnedgang og økende andel eldre innbyggere har negative konsekvenser for kommunenes økonomi og ... -
"La oss håpe vi er onde på bunnen" : en undersøkelse av sannhets- og skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus skjønnhetsbegrepet i "Usynlige hender" og "Gjennom natten" i lys av Marcus
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forstå sannhets- og skjønnhetsbegrepet i to av Stig Sæterbakkens bøker; Usynlige hender1 og Gjennom natten. For å gjøre dette har jeg valgt å undersøke Marcus Jacob Monrad, ... -
Lek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. ... -
Lek i begynneropplæringen: Hvilke erfaringer har lærere med bruk av lek i begynneropplæringen, og hvordan kan lærerens rolle under leken bidra til inkludering av elevmangfoldet?
(Master thesis, 2024)Denne studien tar sikte på å undersøke læreres erfaringer med lek i begynneropplæringen. Som en del av dette ser vi nærmere på hvordan rollen lærere inntar i leken påvirker inkludering av elevmangfoldet som finnes i skolen. ... -
Lek i lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøker jeg i hvor stor grad og på hvilke måter leken brukes i den første lese- og skriveopplæringen. På bakgrunn av den gjentatte diskusjonen om lekens plass i skolen og hvordan implementere den ... -
Lek i morsmålsfaget - en sammenlikning av lekens plass i den norske og den danske læreplanen
(Master thesis, 2022)De fleste forskere er positive til å få leken inn i skolen og mener det er viktig å se sammenhengen mellom lek og læring. Overgangen fra barnehage til skole kan for mange være vanskelig da hverdagen brått blir annerledes ... -
Lek som bidrag til språkutvikling og inkludering for barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunn og formål: Denne masterstudien har som formål å utforske hvordan spesialpedagoger bruker lek for å støtte barn med språkvansker sin språkutvikling og deres inkludering i barnehagens lekefellesskap. ... -
Lek som blir båret av språket
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke rollelekens betydning for barns språklæring. Studien skal besvare problemstillingen: Hvordan kan rolleleken bidra i barns språklæring? Bakgrunnen for at jeg ønsket ... -
Lekbasert læring i matematikk
(Master thesis, 2022)Denne studien handler om hvordan én matematikklærer i 2. klasse tilrettelegger for lekbasert læring i matematikk. Vi har valgt kvalitativ forskningsstrategi, fordi vi ønsker å gå i detalj på hvordan én lærer tilrettelegger ... -
Lekbasert læring i matematikk: Hvordan tilrettelegger Multi 1A og Volum 1A for lekbasert læring gjennom sine elevbøker og lærerveiledninger? Engelsk: Play-based learning in mathematics: How does Multi 1A and Volum 1A facilitate play-based learning through their student books and teacher guides?
(Master thesis, 2022)I dette masterprosjektet har det blitt gjennomført lærebokanalyser av to norske matematikklærebøker for 1. trinn med søkelys på deres tilrettelegging for lekbasert læring. Målet med oppgaven er å finne ut: «Hvordan ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert læring i matematiske læreverk på 1. trinn. Play-based learning in mathematical textbooks for 1st. grade.
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne masteroppgaven er det gjennomført en dokumentanalyse av to matematiske læreverk til bruk på 1. trinn, Dragonbox og Multi. Læreverkene er oppdatert og utgitt etter fagfornyelsen av læreplanen. Hensikten ... -
Lekbasert tilnærming til lese- og skriveopplæring i første klasse
(Master thesis, 2022)Med Reform 97 ble skolestart for seksåringer en realitet. Siden da har det oppstått et spenningsfelt mellom tidlig og formell lese- og skriveopplæring, og seksåringens behov for utforskning og lek. Med hensikten å utvikle ... -
"Leken handler om at fokuset er tatt vekk fra prestasjon. I mange leker blir det ofte en vinner, men hovedfokuset ligger i å ha det gøy underveis».
(Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikten med min studie har vært å undersøke lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn omkring leken i kroppsøvingsfaget. I studien er det blitt gjennomført seks semistrukturerte forskningsintervju med seks ... -
Lekens potensial i skolestarten
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å undersøke lekens potensial i begynneropplæringen, knyttet til elever som viser utfordrende atferd. Studien har følgene problemstilling: Hvilket potensial ser lærere i lek for å skape en ... -
Lesebøker i nasjonsbyggingsprosessen : en sammenlignende analyse av det nasjonale i lesebøker fra Norge og Aserbajdsjan
(Master thesis, 2013)Masteroppgaven er en sammenlignende studie av hvordan det nasjonale presenteres for barn (10-12 år gamle) i utvalgte lesebøker fra de to landene: Norge og Aserbajdsjan. I denne masteroppgaven prøver jeg å svare på spørsmålet: ... -
Leseglede i begynneropplæringen: På bakgrunn av Linde Hjellups metodikk og Lindesnes kommunes leseplan.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Formålet med min masteroppgave er å undersøke arbeidet som blir gjort med leseglede i begynneropplæringen i Lindesnes kommune. Oppgaven er en fordypning i begynneropplæring i norsk ved Universitet i Agder. Line ... -
Leselyst og lesemotivasjon i klasserommet på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Lesing er en av våre grunnleggende ferdigheter, og er noe skolen skal legge til rette for og støtte elevenes utvikling innen. Det er en kompleks øvelse som krever både god lesekompetanse og lesemotivasjon. I denne oppgaven ... -
Leselyst og lesemotivasjon i klasserommet på småtrinnet
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan ulike momenter i en bildebok kan være med på å fremme leselyst og motivasjon hos elever i andre klasse. Vi har valgt å fokusere oppgaven vår på bildeboken Odd er et egg av Lisa Aisato ...