Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 223-242 av 931
-
"Facebook, valgkampens tekst-tv?"
(Master thesis, 2014)I denne oppgaven analyserer jeg hvordan Høyre og Kristelig Folkeparti kommuniserte gjennom partiledernes Facebook-side i valgkampen 2013. Jeg har intervjuet den tidligere stabssjefen til Erna Solberg, Haakon Dagestad, ... -
Fagfornyelsens betydning for tematiseringen av demokrati i samfunnsfagbøker
(Master thesis, 2022)Tidligere læreplan- og lærebokforskning har resultert i funn som viser at demokratilæringen er sterkt preget av kunnskapsfokuset som ligger i LK06. Fagfornyelsen har ført til anbefalinger om å styrke dimensjonene av ... -
Faginnholdet i nasjonal deleksamen i algebra for lærerstudenter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven søker å finne ut av hva slags faginnhold nasjonal deleksamen i algebra for GLU 5-10 inneholder og dermed hvilke kunnskaper lærerstudentene testes i. Totalt 150 oppgaver har blitt analysert med utgangspunkt ... -
Fanget av fortid : tre traumefortellinger av Jon Fosse
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Focusing on three narratives by Jon Fosse, Naustet (1989), Det er Ales (2004) and Olavs draumar (2012), I argue that a main theme in his work is a recurring concern with human responses to critical experiences of the past. ... -
«Fantasiene springer ut av det skapende rom og inn i det skapte rom» En analyse av fantastikkens funksjoner, litterær kompleksitet og didaktisk potensial i Kabalmysteriet(1990) og Anna: En fabel om klodens klima og miljø(2013) av Jostein Gaarder.
(Master thesis, 2021)This master thesis is a study of the function of fantastic literature, literary complexity, and didactic potential in two novels written by Jostein Gaarder. I have conducted a comparative analysis of the artistic breakthrough ... -
Fantastisk litteratur og bærekraft. En studie av materiell handlekraft og økologiske perspektiver i Astrid Lindgrens Mio, min Mio (1954), Bröderna Lejonhjärta (1973) og Ronja Rövardotter (1981)
(Master thesis, 2021)The theme of this master's thesis is fantastic literature and sustainability. In the thesis, I analyze and interpret how new readings of fantasyliterature can contribute to the discussion of environmental and sustainability ... -
Fattigdoms- og utenforskapstematikk i Marikken-bøkene av Astrid Lindgren
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal ta for seg fremstillingen av fattigdom og sosialt utenforskap Marikken og Marikken og Junibakkens Pims av Astrid Lindgren. Dette gjøres gjennom en litterær analyse med fokus på tre utvalgte litterære ... -
Fedre og farskap i Sigrid Undsets trilogi Kristin Lavransdatter (1920-22)
(Master thesis, 2020)In this thesis, I have examined fathers and fatherhood in Sigrid Undset’s trilogy Kristin Lavransdatter (1920-22). The aim of the study has been to make an examination of the extent of the themes of fatherhood in the ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
Ferdigutdannede grunnskolelærerstudenters erfaringer med integrert masterutdanning i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for denne masteroppgaven har sammenheng med reformen som ble foretatt av regjeringen i 2017, da grunnskolelærerutdanningen ble en femårig masterutdanning. Endringene skulle bidra til å styrke den manglende ... -
Fjernare og stadig nærmare : nærvær og fråvær i Jon Fosses lyrikk
(Master thesis, 2006) -
Flerkulturell pedagogisk tilnærming i kroppsøvingsundervisningen
(Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i tidligere forskning som har vist at elever opplever krenkende praksiser i kroppsøvingsundervisningen, spesielt på grunn av fagets fokus på idrett og prestasjon. Dette har resultert i marginalisering ... -
Flerspråklige klasserom: Hvordan lærere arbeider med fagtekster i norsk på mellomtrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Tittel: «Leseopplæring for elever med norsk som andrespråk» Utgangspunktet for denne masteroppgaven er interesse for hvordan lærere på mellomtrinnet arbeider med den andre leseopplæringen, spesielt rettet mot ... -
Flerspråklighet som ressurs i norskfaget
(Master thesis, 2024)Tittel: Flerspråklighet som ressurs i norskfaget – En kvalitativ undersøkelse med utprøving av undervisningsaktiviteter på mellomtrinnet og et utvalg læreres refleksjoner og erfaringer med flerspråklighet i norskfaget. ... -
Folkeeventyr og elevers eksistensielle søken : En studie av folkeeventyrenes bidrag til barns eksistensielle søken i et flerkulturelt klasserom
(Master thesis, 2019)The research question for this master thesis is: “How can working with fairy tales in a multicultural classroom contribute to children ́s existential quest, and how is this expressed through a group of teachers ́ reflections?". ... -
Folkehelse og livsmestring i norskfaget
(Master thesis, 2023)I det nye læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ble folkehelse og livsmestring innført som tverrfaglig tema i norsk skole. Det lå et ønske om å ruste barn og unge til å håndtere dagens og fremtidens utfordringer. Det ... -
"Folkets tjener" : en studie av Statens vegvesen Region Sørs evne til omdømmebygging for å bli en mer attraktiv arbeidsplass
(Master thesis, 2013)Folks medievaner og forventing til statlige etater er annerledes i dag enn for bare noen få år siden. I dagens samfunn skaper et sterkt mediepress økende fokus på offentlige virksomheters omdømme og legitimitet. Dette ... -
«For å oppnå toppkarakter må du ha eksepsjonell kompetanse i hele fagets bredde»
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget skiller seg fra andre fag ved at fysisk aktivitet står i sentrum. Kroppen er i fokus og hele mennesket blir utfordret og aktivisert. Faget skal bidra til livslang bevegelsesglede ut fra egne forutsetninger, ... -
«For å oppnå toppkarakter må du ha eksepsjonell kompetanse i hele fagets bredde»
(Master thesis, 2022)Kroppsøvingsfaget skiller seg fra andre fag ved at fysisk aktivitet står i sentrum. Kroppen er i fokus og hele mennesket blir utfordret og aktivisert. Faget skal bidra til livslang bevegelsesglede ut fra egne forutsetninger, ...