Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 278-297 av 791
-
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Hvordan formidler bildeboka følelser og åpner opp for en emosjonell reaksjon hos leseren, og gjør den særlig egnet som et utgangspunkt for samtaler omkring det komplekse temaet skilsmisse? En litterær bildebokanalyse av Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013).
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke og løfte frem bildebokas unike affordans knyttet til formidling av følelser, som igjen kan føre til emosjonelle reaksjoner hos leseren. Masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvordan gjennomføres bokstavinnlæringen i tre norske klasserom?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere gjennomfører bokstavinnlæringen i sine klasserom. Mye forskning har blitt gjort om bokstavinnlæring de siste årene, og resultatene indikerer at lærere står ... -
«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet ... -
Hvordan innleder politiet til fri forklaring under norske politiavhør? En kvalitativ analyse av norske politiavhør med samtaleanalyse som metode.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjort en kvalitativ analyse av autentiske politiavhør med samtaleanalyse (CA) som metode, med den hensikt å forske på hvordan politiet innleder til fri forklaring under norske politiavhør. Det er ... -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Hvordan kan elever bruke kreativitet for å utvikle smakssansen sin i mat og helse?
(Master thesis, 2022)Det har blitt gjort lite forskning på mat- og helsefaget i Norge, og spesielt om bruken av kreativitet og smakssans. Jeg har valgte derfor å forske på dette, for å se om jeg kunne finne noen interessante funn som jeg håper ... -
Hvordan kan medieverktøy designes for å utvikle miljøansvar hos barn?
(Master thesis, 2017)Konfidensiell til / confidential until 01-07-2022 -
Hvordan kan skjønnlitteratur bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskundervisningen på barnetrinnet? En økokritisk lesning av Solvokteren (Lunde & Aisato, 2020)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å vise hvordan skjønnlitteratur kan bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskfaget på barnetrinnet. Den tar utgangspunkt i en økokritisk lesning av den ... -
Hvordan kommuniserer Stavanger kommune konfliktdempende på Facebook?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven bruker en kvantitativ innholdsanalyse og et kvalitativt intervju for å undersøke hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjon på Facebook. Hensikten med studien er å kunne ... -
Hvordan kommuniseres vold og overgrep til barn på nettstedet Jeg vil vite?
(Master thesis, 2017)This master thesis will analyse and evaluate how the website «Jeg vil vite» communicates violence and sexual abuse to children. The publisher of «Jeg vil vite» is Stine Sofie’s Foundation, and I have limited my analyses ... -
Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
(Master thesis, 2023)I LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til ... -
Hvordan legger to norsklæreverk på førstetrinn til rette for dybdelæring?
(Master thesis, 2021) -
Hvordan omtaler reginale papiraviser aktører i varslingssaker?
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven belyser medienes roller i varslingssaker, ved å se på hvordan varslingssaker i daværende Søgne kommune ble dekket av regionavisen Fædrelandsvennen over flere år. -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ...