Blar i Department of Nordic and Media Studies på tittel
Viser treff 717-736 av 788
-
Tverretatlig samarbeid med fokus på barnest beste: En kvalitativ studie om hvordan ansatte i Statped opplever samarbeid med barnevernet.
(Master thesis, 2022)Barn med sammensatte behov trenger bistand fra ulike tjenester for å gi best mulig hjelp. Ettersom kunnskapen i dagens samfunn i stor grad er fragmenter og spesialisert, vil det være behov for tverretatlig samarbeid. Gjennom ... -
Tverrfaglig arbeid i lærerutdanningene: En kvantitativ studie med hovedfokus på undervisningsfagene mat og helse og matematikk, samt det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Hensikten med denne studien har vært å kartlegge status for tverrfaglighet blant lærerutdannere tilknyttet undervisningsfag (1.-10. trinn) i lærerutdanningsinstitusjoner i Norge, samt få innsikt i ... -
Tverrfaglig samarbeid rundt elever med Tourettes syndrom
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvordan erfarer skolen, PPT og Statped det tverrfaglige samarbeidet rundt elever med Tourettes syndrom?». Formålet har vært å gi innsikt i hvordan ansatte fra ovennevnte ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Tverrfaglighet og digitalisering mellom skolefagene mat og helse og naturfag
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og hensikt: Masteroppgaven har tverrfaglig undervisning og digitalisering som tema. Tverrfaglighet og digitalisering er to begreper som er svært sentrale i den nye læreplanen. Tverrfaglighet kan enkelt forklares ... -
Ubesvart anrop i arbeidet med livsmestring i skolen En litteraturdidaktisk tilnærming til den grafiske romanen Ubesvart anrop.
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvorfor og på hvilken måte den grafiske romanen Ubesvart anrop (2021) som omhandler tiden etter terrorangrepet 22. juli, skrevet av Nora Dåsnes, kan brukes i skolen med tanke på ... -
”Uforglemmelige øyeblikk skapes i naturen” En retorisk studie av Turistforeningens kommunikasjon i sosiale medier
(Master thesis, 2015)I denne oppgaven undersøkes Turistforeningens (DNT) kommunikative praksiser på Facebook og Instagram i et retorisk perspektiv. Spørsmålene som søkes å besvares er følgende: Hva slags retoriske strategier preger ... -
Ull og muligheter
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om norsk ull og utvalgte håndverksteknikkers muligheter i kunst- og håndverksfaget på skolen. Jeg går i møte med ulla med egen kropp, ulike teknikker og verktøy, som sammen bearbeider ulla. Jeg ... -
Undervisning i kritisk literacy på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å belyse hvordan læreren kan arbeide med kritisk literacy-undervisning i norskfaget på ungdomstrinnet. For å svare på denne problemstillingen har jeg brukt et kvalitativt ... -
Undervisning med skjønnlitteratur og leselyst. Om sammenhengen mellom bruk av skjønnlitteratur i norskundervisning og opplevd leselyst hos elevene.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven forsøker å belyse spørsmålet om hvordan skjønnlitteratur brukes i norskundervisningen i en 6. klasse, og hvordan dette kan påvirke elevenes leselyst. For å gjøre dette har jeg gjennomført en kvalitativ ... -
Ungdom i endring i eit postkolonialt perspektiv
(Master thesis, 2023)Korleis blir fleirkulturell identitet framstilt i ungdomsromanen Alle Utlendinger har lukka gardiner. Eg har basert forskinga på postkolonial teori og teori om språk ut fra et didaktisk perspektiv. Eg har svart på korleis ... -
Ungdommers forestillinger om, holdninger til og bruk av ulike skriftspråklige former i ulike teksttyper
(Master thesis, 2019)This thesis examines how youthsrelate tothe use of distinctiveforms of written language in different text types, and the following research question has been chosen: How do youthsrelate todistinctiveforms of written language ... -
Urban Space and Gender Performativity in Knut Hamsun's Hunger and Cora Sandel's Alberta and Freedom.
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Abstract: In this article, I discuss the combination of city life and gender performativity in two Norwegian classics, Knut Hamsun’s Hunger (2016) [Sult, 1890] and Cora Sandel’s Alberta and Freedom (1984) [Alberte og ... -
Using Songs to Teach History, Culture, and Society in the English Classroom: Student and teacher experiences of using protest songs from the 1950s and 1950s to learn about the struggle for civil rights in the United States
(Master thesis, 2022)A wealth of research has been conducted on integrating music into the second language classroom, and most studies have shown that songs positively impact English language learning. Although the effectiveness of songs as ... -
Uskyldige gleder, farlige slutninger. Selvhat og fundamentalisme i Knut Hamsuns roman Den siste Glæde (1912)
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Utagerende atferd i skolen
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om utagerende atferd. Lærere står i mange utfordrende situasjoner som følge av denne typen atferd i skolen. Det samme gjør elevene det gjelder og deres medelever. Det er gjort mye forskning rundt ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven handler om hvordan samfunnsfaglærere opplever fagfornyelsens nye krav om bærekraftig utvikling i undervisningen. Oppgaven belyser utfordringer og muligheter og trekker frem muligheter for transformasjon hos ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Sammendrag Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling En kvalitativ studie av samfunnsfagslæreres kunnskap og praktisering av utdanning for bærekraftig utvikling på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling og utdanning for bærekraftig utvikling står sentralt i denne oppgaven. Bakgrunnen for at vi har valgt dette temaet er at vi finner det veldig relevant i vår fremtidige profesjon som lærer, særlig ...