Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAasebø, Turid Skarre
dc.date.accessioned2013-01-18T13:22:42Z
dc.date.available2013-01-18T13:22:42Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationAasebø, T. S. (2012). 'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekst. Norsk pedagogisk tidsskrift, 96(6), 476-490.no_NO
dc.identifier.issn0029-2052
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139233
dc.descriptionAuthor's version of an article in the journal: Norsk pedagogisk tidsskrift. Also available from the publisher at: http://www.idunn.no/ts/npt/2012/06/litt_forskjell_p_hvordan_folk_tar_ansvar_da_veier_til_no_NO
dc.description.abstractUtvikling og vekst er forankret i samspill mellom individ og omgivelser. Overganger mellom ulike pedagogiske kontekster, slik som overgangen fra ungdomsskole til videregående, åpner for nye muligheter for elevers utvikling og vekst; muligheter som kan forstås som autonomi, som løsrivelse fra voksne eller som nytt innhold i relasjonene til omverdenen. Etter å ha fulgt en skoleklasse gjennom første høst i videregående skole drøfter jeg hvordan elevenes modenhet eller vekst kommer til uttrykk på tre ulike dominerende måter: gjennom sosiale væremåter og kompetanse, gjennom å ta større ansvar for egne læreprosesser og gjennom å demonstrere egen frihet fra voksenkontroll. Kjønn spiller en vesentlig rolle for hvordan elevene aktualiserer modenhet og vekst, og jeg argumenterer for hvordan dette kan skape ulike forutsetninger for undervisning og læring.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetsforlagetno_NO
dc.title'Litt forskjell på hvordan folk tar ansvar, da': Veier til voksenhet i en pedagogisk kontekstno_NO
dc.typeJournal articleno_NO
dc.typePeer reviewedno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280no_NO
dc.source.pagenumber476-490no_NO
dc.source.volume96no_NO
dc.source.journalNorsk pedagogisk tidsskriftno_NO
dc.source.issue6no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel