Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEngeland, Øystein
dc.contributor.authorLangfeldt, Gjert
dc.date.accessioned2009-09-04T07:36:48Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationEngeland, Ø., & Langfeldt, G. (2009). Forholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 -2008. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge, 3(1).en
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139206
dc.descriptionOriginally published in the journal Acta Didactica http://adno.no/index.php/adno/article/view/51
dc.description.abstractDenne artikkelen er skrevet ut fra en antakelse om at norsk utdanningsforvaltningetter 1990 illustrerer forsøk på å styrke den statlige forvaltninginnen et desentralisert system. Ikke minst er dette tydelig ved at nasjonal styringav utdanning særlig etter århundreskiftet har økt på bekostning av det lokaleselvstyret. I forhold til maktfordelingen mellom staten og kommunene er vi nånærmest tilbake til situasjonen før den politiske desentraliseringsbølgen startetmot slutten av 1970-tallet. Det nasjonale nivået er i ferd med å etablere etstyringsgrep på skolesiden som er så omfattende at det mangler sidestykke imoderne tid. Det nye er at dette skjer innen et system hvor inntektssystemet(1986) gir kommunene ansvar for undervisningen, og hvor statens mulighet til åbruke økonomiske styringsmidler er redusert.en
dc.format.extent302695 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.titleForholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 -2008en
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer reviewed
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en
dc.source.pagenumber16en
dc.source.volume3en
dc.source.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norgeen
dc.source.issue1en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel