Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCampos-Betancur, Paola Andrea
dc.date.accessioned2013-02-27T13:10:44Z
dc.date.available2013-02-27T13:10:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139188
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2012no_NO
dc.description.abstractDiskusjonen om innvandrere i Norge øker bestandig i det offentlige rom, lav deltakelse og lite engasjement fra innvandreres side, er det som kan sies oppsummerer diskusjonen. Målet med denne undersøkelsen har vært først og fremst å lage plass i diskusjonen, til de innvandrere som deltar, er engasjerte og ønsker å bidra. Undersøkelsen tar for seg innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, med fokus på hvordan deres livshistorie i Norge har utviklet seg og hva i den, har bidratt til deres valg. Ønsket her er å bidra med kunnskap som kan være med på å belyse andre sider ved temaet, innvandrere i Norge. Livshistorie-tilnærming blir brukt som forskningsdesign for gjennomføring av undersøkelsen. Undersøkelsen bygger på Bourdiues begrep og Honneths anerkjennelses teori. Disse har blitt brukt for å se hvorvidt informantenes valg er preget at deres bakgrunn, av stedet de lever i (Norge) og hvorvidt deres ønske om å bli anerkjent bidrar til valget om å ta høyere utdanning. I det innsamlende materialet kommer det fram at familien spiller en viktig rolle når det kommer til den enkeltes ønske om å ta høyere utdanning, men også hvordan det å tilhøre til en stigmatisert gruppe i det norske samfunnet vekker forventningen om å bli anerkjent på bakgrunn av deres valgno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleInnvandrere og høyere utdanning, en annen side av historie : en kvalitativ undersøkelse om innvandrere som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, deres forklaring av valget og forventningene de har til valgetno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber80 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel