Innvandrere og høyere utdanning, en annen side av historie : en kvalitativ undersøkelse om innvandrere som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, deres forklaring av valget og forventningene de har til valget
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139188Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Diskusjonen om innvandrere i Norge øker bestandig i det offentlige rom, lav deltakelse og lite engasjement fra innvandreres side, er det som kan sies oppsummerer diskusjonen. Målet med denne undersøkelsen har vært først og fremst å lage plass i diskusjonen, til de innvandrere som deltar, er engasjerte og ønsker å bidra. Undersøkelsen tar for seg innvandrere med ikke-vestlig bakgrunn som har valgt å ta høyere utdanning i Norge, med fokus på hvordan deres livshistorie i Norge har utviklet seg og hva i den, har bidratt til deres valg. Ønsket her er å bidra med kunnskap som kan være med på å belyse andre sider ved temaet, innvandrere i Norge.
Livshistorie-tilnærming blir brukt som forskningsdesign for gjennomføring av undersøkelsen. Undersøkelsen bygger på Bourdiues begrep og Honneths anerkjennelses teori. Disse har blitt brukt for å se hvorvidt informantenes valg er preget at deres bakgrunn, av stedet de lever i (Norge) og hvorvidt deres ønske om å bli anerkjent bidrar til valget om å ta høyere utdanning. I det innsamlende materialet kommer det fram at familien spiller en viktig rolle når det kommer til den enkeltes ønske om å ta høyere utdanning, men også hvordan det å tilhøre til en stigmatisert gruppe i det norske samfunnet vekker forventningen om å bli anerkjent på bakgrunn av deres valg
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2012