Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorViken, Karoline
dc.date.accessioned2012-11-16T08:36:38Z
dc.date.available2012-11-16T08:36:38Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/139180
dc.descriptionMasteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012no_NO
dc.description.abstractI dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter skolegangen før de har oppnådd en slik kompetanse. Nesten alle ungdommer starter i videregående opplæring etter ungdomsskolen, men etter fem år er det bare rundt 70 prosent som gjennomfører med full studiekompetanse eller yrkeskompetanse(Utdanningsdirektoratet, 2011). Denne masteroppgaven tar for seg tidligere elever sine erfaringer med frafall i videregående opplæring og rådgiver. Den forskningen som er gjort på frafallsproblematikken i Norge og videregående skole er stor, men den har i hovedsak dreid seg om identifisering av hva slags elever som slutter på videregående og skole og hva som kjennetegner de. Teorien jeg tar for meg ser på rådgiverrollen ifølge Opplæringsloven (2006) der det heter at: ″Elevane har rett til nodvendig radgiving om utdanning, yrkestilbod og yrkesval og om sosiale sporsmal. Departementet gir narmare forskrifter″. Videre går jeg over på samfunnets krav og forventninger der jeg skriver om at samfunnet stadig har behov for mer kunnskaps basert arbeidskraft og at dette fører til høyere krav når det gjelder kompetanse og utdannelse hos ungdommen. Deretter går jeg videre til utøvelse av rådgiverrollen der jeg er opptatt av profesjonalitet hos rådgiver ved bruk av makt og etisk kompetanse, makt, og ulike måter å gi råd på. Deretter skriver jeg om empowerment, med fokus på at eleven skal ha kontroll over sitt eget liv tverrfaglig samarbeid, til det beste for eleven. Tilslutt kommer fokuset på kommunikasjon ved bruk av relasjons kompetanse, og forebygging for å forebygge frafall i videregående skole I metodedelen har jeg brukt en fenomenologisk tilnærming med kvalitativ forskningsintervju som metode. I metodedelen beskriver jeg gangen i forskningsstadiene, blant annet intervjusituasjonen med informantene som er elever som tidligere har falt fra i videregående opplæring. I analysen drøfter disse kategoriene: Samfunnets fokus og forventninger, forebygging og tilstedeværelse, samarbeid og være på samme lag med eleven og konsekvenser av frafallet. I resultantene av undersøkelsene kommer jeg frem til flere av informantene ikke har hatt kontakt med rådgiver, og at det er viktig at rådgiveren, eleven og foresatte er kjent med elevens rettigheter, og at rådgiveren arbeider ut i fra å være på samme lag med eleven.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Agder; University of Agderno_NO
dc.subject.classificationPED 511
dc.titleForebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282no_NO
dc.source.pagenumber74 s.no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel