Forebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?
Abstract
I dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å
fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller
yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter skolegangen før de har oppnådd en slik
kompetanse. Nesten alle ungdommer starter i videregående opplæring etter ungdomsskolen,
men etter fem år er det bare rundt 70 prosent som gjennomfører med full studiekompetanse
eller yrkeskompetanse(Utdanningsdirektoratet, 2011). Denne masteroppgaven tar for seg
tidligere elever sine erfaringer med frafall i videregående opplæring og rådgiver. Den
forskningen som er gjort på frafallsproblematikken i Norge og videregående skole er stor,
men den har i hovedsak dreid seg om identifisering av hva slags elever som slutter på
videregående og skole og hva som kjennetegner de. Teorien jeg tar for meg ser på
rådgiverrollen ifølge Opplæringsloven (2006) der det heter at:
″Elevane har rett til nodvendig radgiving om utdanning, yrkestilbod og yrkesval og om
sosiale sporsmal. Departementet gir narmare forskrifter″.
Videre går jeg over på samfunnets krav og forventninger der jeg skriver om at samfunnet
stadig har behov for mer kunnskaps basert arbeidskraft og at dette fører til høyere krav når det
gjelder kompetanse og utdannelse hos ungdommen. Deretter går jeg videre til utøvelse av
rådgiverrollen der jeg er opptatt av profesjonalitet hos rådgiver ved bruk av makt og etisk
kompetanse, makt, og ulike måter å gi råd på. Deretter skriver jeg om empowerment, med
fokus på at eleven skal ha kontroll over sitt eget liv tverrfaglig samarbeid, til det beste for
eleven. Tilslutt kommer fokuset på kommunikasjon ved bruk av relasjons kompetanse, og
forebygging for å forebygge frafall i videregående skole
I metodedelen har jeg brukt en fenomenologisk tilnærming med kvalitativ forskningsintervju
som metode. I metodedelen beskriver jeg gangen i forskningsstadiene, blant annet
intervjusituasjonen med informantene som er elever som tidligere har falt fra i videregående
opplæring. I analysen drøfter disse kategoriene: Samfunnets fokus og forventninger,
forebygging og tilstedeværelse, samarbeid og være på samme lag med eleven og
konsekvenser av frafallet.
I resultantene av undersøkelsene kommer jeg frem til flere av informantene ikke har hatt
kontakt med rådgiver, og at det er viktig at rådgiveren, eleven og foresatte er kjent med
elevens rettigheter, og at rådgiveren arbeider ut i fra å være på samme lag med eleven.
Description
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder, 2012