• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Humanities and Education
  • Department of Education
  • Master's theses in Education
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

" En god start på skoledagen" : en kvantitativ undersøkelse av morgenrutiner i syv europeiske land med vekt på norske forhold

Røed, Margrethe
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Ped-511 2011 vsr Masteroppgave Margrethe R°ed.pdf (7.211Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/139154
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses in Education [183]
Sammendrag
Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien,

hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet,

ENERGY, er barn i syv land i Europa spurt om hva de foretar seg før skoledagen starter.

Tidligere forskning viser forskjeller i vaner mellom land og sosiale grupper.

Hensikt og problemstilling: Dette forskningsprosjektet ønsker å beskrive et element i elevers

læringsmiljø, nemlig hjemmesituasjonen. Hensikten er å utforske hvordan barn i Norge starter

skoledagen i forhold til andre land i Europa og i tillegg se på hva barnas kjønn og familiære

bakgrunn har å si for valgene som blir gjort.

Metode: Forskningsprosjektet er en kvantitativ analyse av over 5000 barns morgenrutiner der

resultatene blir tolket i lys av Pierre Bourdieus teorier om kapital, felt og habitus. Dataene er

hentet fra ENERGY-prosjektets kvantitative spørreundersøkelse som omhandlet spørsmål til

ti- til tolvåringer og en av deres foreldre. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2010 i syv

land i Europa, inkludert Norge.

Resultat: De landene som har lavt score ligger i Sør-Europa og har lavt utdanningsnivå i

befolkningen. I Norge har barna gode vaner om morgenen. Likevel scorer de barna som har

foreldre med lang utdanning statistisk signifikant bedre enn barn som har lavt utdannede

foreldre. I Norge finner vi større forskjeller mellom disse gruppene enn i de andre landene.

Innvandrere scorer lavere enn de som er innfødte. Det er lite forskjell mellom hvordan gutter

og jenter starter dagen. De som har innvandrerbakgrunn eller er fra en familie med lavt

utdannede foreldre har mindre kulturell og økonomisk kapital enn andre, slik at de ikke har

forutsetninger for eller velger å ta gode valg. De kan også ha vanskeligere for å tilpasse seg de

feltene de til en hver tid befinner seg i, for eksempel på skolen, og gjør derfor vurderinger

som er mindre fordelaktige.

Konklusjon: Resultatene viser at foreldrenes utdanningsnivå er det elementet som har størst

betydning for hvilke valg som blir gjort på morgenen, men også elevenes etniske bakgrunn

har betydning. Jenter og gutter har like vaner, noe som betyr at de befinner seg i like

omgivelser (felt). Barn i Norge har gode vaner, men det er store forskjeller mellom sosiale

grupper.

Nøkkelord

Bourdieu, “sosial klasse”, morgenrutiner, kapital, felt, habitus, vaner
Beskrivelse
Masteroppgave i pedagogikk- Universitetet i Agder 2011
Utgiver
Universitetet i Agder; University of Agder

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit