dc.description.abstract | Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien,
hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet,
ENERGY, er barn i syv land i Europa spurt om hva de foretar seg før skoledagen starter.
Tidligere forskning viser forskjeller i vaner mellom land og sosiale grupper.
Hensikt og problemstilling: Dette forskningsprosjektet ønsker å beskrive et element i elevers
læringsmiljø, nemlig hjemmesituasjonen. Hensikten er å utforske hvordan barn i Norge starter
skoledagen i forhold til andre land i Europa og i tillegg se på hva barnas kjønn og familiære
bakgrunn har å si for valgene som blir gjort.
Metode: Forskningsprosjektet er en kvantitativ analyse av over 5000 barns morgenrutiner der
resultatene blir tolket i lys av Pierre Bourdieus teorier om kapital, felt og habitus. Dataene er
hentet fra ENERGY-prosjektets kvantitative spørreundersøkelse som omhandlet spørsmål til
ti- til tolvåringer og en av deres foreldre. Undersøkelsen ble gjennomført våren 2010 i syv
land i Europa, inkludert Norge.
Resultat: De landene som har lavt score ligger i Sør-Europa og har lavt utdanningsnivå i
befolkningen. I Norge har barna gode vaner om morgenen. Likevel scorer de barna som har
foreldre med lang utdanning statistisk signifikant bedre enn barn som har lavt utdannede
foreldre. I Norge finner vi større forskjeller mellom disse gruppene enn i de andre landene.
Innvandrere scorer lavere enn de som er innfødte. Det er lite forskjell mellom hvordan gutter
og jenter starter dagen. De som har innvandrerbakgrunn eller er fra en familie med lavt
utdannede foreldre har mindre kulturell og økonomisk kapital enn andre, slik at de ikke har
forutsetninger for eller velger å ta gode valg. De kan også ha vanskeligere for å tilpasse seg de
feltene de til en hver tid befinner seg i, for eksempel på skolen, og gjør derfor vurderinger
som er mindre fordelaktige.
Konklusjon: Resultatene viser at foreldrenes utdanningsnivå er det elementet som har størst
betydning for hvilke valg som blir gjort på morgenen, men også elevenes etniske bakgrunn
har betydning. Jenter og gutter har like vaner, noe som betyr at de befinner seg i like
omgivelser (felt). Barn i Norge har gode vaner, men det er store forskjeller mellom sosiale
grupper.
Nøkkelord
Bourdieu, “sosial klasse”, morgenrutiner, kapital, felt, habitus, vaner | en_US |