Fremmer det pedagogiske programmet DrillPro SL læring innenfor leseutviklingen mer effektivt enn metoder brukt i tradisjonell klasseromsundervisning? : en effektstudie
Abstract
Denne masteroppgaven beskriver en effektstudie som har som mål å svare på spørsmålet om
det pedagogiske programmet DrillPro SL fremmer læring innenfor leseutvikling mer effektivt
enn metoder innenfor tradisjonell klasseromsundervisning.
I teoridelen gjennomgås både kognitiv og sosialkognitiv syn på læring for å ha en
kunnskapsbase å tolke eksisterende funn i forhold til.
Som metode er det gjennomført et eksperiment i 5., 6. og 7. klasse ved tre private skoler i
Kristiansand, Søgne og Egersund. Tilaksklassene har gjennomført et opplegg hvor de brukte
DrillPro SL i 12 undervisningstimer fordelt over en måned. Opplegget ble isolert fra annen
undervisning. Kontrollklassene har hatt tradisjonell klasseromsundervisning. Før og etter
tiltaket ble alle klassene testet for å kartlegge det faglige nivået og for å se om det er mulig å
påvise noen læringseffekt i tiltaksklassen i forhold til kontrollklassen etter tiltaksperioden.
Resultatet fra eksperimentet viser at det på tiltaksklassen ikke er mulig å påvise signifikant
læringseffekt på de operasjonaliserte variablene ”rettskrivning” og ”lesehastighet”, men at det
kan påvises signifikant effekt på variabelen ”leseforståelse”.
Resultatet sier ingenting om at eksperimentet ville gitt resultater hvis det hadde trukket inn
flere variabler. Det gjenstår det ytterligere forskning på området for å besvare.
Til sist i oppgaven produsert og presentert en teoretisk modell som peker på ulike sider ved
leseopplæringen. Modellen er et personlig forsøk på å bruke den teori som er anvendt for å
kunne vurdere en læringsintervensjon. Modellen antyder at både kognitiv og sosialkognitiv
teori må bidra inn i den didaktiske refleksjonen for å skape god læring.
Description
Masteroppgave i pedagogikk 2007 - Høgskolen i Agder, Kristiansand
Publisher
Høgskolen i AgderAgder University College