Department of Education: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 424
-
Læring i et nytt perspektiv En kvalitativ studie om voksne deltakere sin erfaring og opplevelser av MFY i Agder.
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien undersøker grunnprinsippene for voksenopplæring og hvordan de ivaretas i MFY-programmet i Agder, basert på teorier om andragogikk og voksenopplæring. Forskningsspørsmålet er: "Hvilke prinsipper ... -
Tradisjonell samisk barneoppdragelse i et samfunn i endring
(Master thesis, 2024)This study examines the thoughts of Sámi parents on traditional Sámi child-rearing in a constantly changing society. The study has the following research question: To what extent are traditional Sámi child-rearing practices ... -
Inkluderende læringsmiljøer
(Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien utforsker hvordan lærere kan skape inkluderende læringsmiljøer i møte med det kulturelle og etniske mangfoldet blant elevene. Studien er basert på intervjuer med lærere, og fokuserer på temaer som ... -
Hvordan opplever kontaktlærerne på småtrinnet at kartleggingsprøver innvirker på deres lærerprofesjonalitet?
(Master thesis, 2024)I løpet av de siste årene har det blitt et større fokus på lærerens rolle og profesjonalitet som følge av norske elevers gjennomsnittlige resultater på prøver. Dette har medført større politisk interesse for skolens ... -
Elevers yrkesfaglige valg
(Master thesis, 2024)I et samfunn i utvikling hvor utdanningssystemet står ovenfor stadig økende krav og forventninger er det behov for flere kvalifiserte helsearbeidere. Ut ifra dette vil helse- og oppvekstfag i fremtiden være et yrkesfaglig ... -
Instruktørers vurdering av lærlinger i bygg- og anleggsteknikk
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven springer ut av en større oppmerksomhet på fag- og yrkesopplæringen. Dette følger av regjeringens bekymring for nedgangen i antall søkere til yrkesfaglige utdanningsprogrammer (Regjeringen, ... -
Dannelse og kritisk tenkning i møte med kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)Denne masteravhandlingen utforsker hvordan bruken av kunstig intelligens (KI) kan påvirke elvers danningsprosess. Gjennom teoretisk teksttolkning, innrammet av Theodor W. Adorno og Max Horkheimers teorier om instrumentell ... -
Fra fortidens feil til fremtidens muligheter - En kvalitativ studie av pedagogisk veiledning i overgangen fra fengsel til arbeidsliv.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker jobbkonsulenters beskrivelser med samhandling med jobbsøkere i overgangen fra fengsel til arbeidslivet. Når jeg da forsker på jobbkonsulentenes beskrivelser av samhandlingen gir det et ... -
Barnehagen som en utviklende virksomhet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette ... -
Dialogiske perspektiver i skolens demokratiopplæring - en drøfting av Mikhail M. Bakhtin og Jürgen Habermas sin dialogiske tenkning.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å bidra med perspektiver på dialogens rolle i demokratiopplæringen i skolen. Behovet for å styrke demokratiet, samt skolens mandat til å danne - og utdanne til demokratisk medborgerskap, ligger ... -
Koherens i et lærerutdanningsperspektiv
(Master thesis, 2024)Koherens i lærerutdanningen handler om hvor meningsfullt og sammenhengende lærerutdanningsprogrammet er. Koherens kan forstås som en dynamisk prosess, som vokser ut av en felles visjon i et lærerutdanningsprogram. Hensikten ... -
Organisasjonsutvikling krever systemtenkning: Et utviklingsarbeid i kriminalomsorgen sett i lys av "Den lærende organisasjon"
(Master thesis, 2024)Mediedekningen av kriminalomsorgen fremstiller en virkelighet hvor komplekse samfunnsendringer er i ferd med å rasere det som omtales som «verdens beste kriminalomsorg» (Norheim, 2023). Endring i innsattgruppen, begrensede ... -
University students’ feedback regarding effective measures to prevent bullying
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explored university students’ perceptions of the usefulness of some antibullying measures in ensuring a bullying-free learning environment. The results in this paper are part of a larger comparative study that ... -
Barnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres ... -
Språk og Noonan syndrom
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I denne artikkelen vil eg prøve å formidle og fylle ut bildet vi har av dei språklege ferdigheitene til menneske med Noonan syndrom (NS). Eg presenterer funna frå ei undersøking av 16 (17) barn med dette syndromet. ... -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Lexicogrammatical meaning-making in German as a foreign language: An investigation of Norwegian upper secondary school learners’ texts
(Doctoral dissertations at University of Agder;no. 482, Doctoral thesis, 2024) -
Praksislærerrollen i barnehagelærerutdanningen. En flermetodestudie av praksislæreres opplevelse av motivasjon og utfordringer i praksislærerrollen.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Det rår en bred enighet om praksisopplæringens og praksislærerens sentrale betydning i utdanningen av nye barnehagelærere. Dette har blitt synliggjort blant annet ved at praksislærere har fått status som ... -
Overgangen fra lærerutdanningen til læreryrket
(Master thesis, 2024) -
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ...