Blar i Department of Education på dokumenttype "Master thesis"
Viser treff 1-20 av 240
-
ACROSS THE NORTH-SOUTH SPAN : AN EXPLORATION OF CITIZEN INITIATIVES IN UGANDA AND NORWAY
(Master thesis, 2021)Whereas there is increasingly scholarly research on how citizendriven development initiatives contribute to the development of local communities in developing countries, it has so far tended to focus on foreign generated ... -
ADHD som diagnose : en vurdering av ADHD-diagnosens gyldighet og pålitelighet, og av det metateoretiske grunnlaget for diagnosen
(Master thesis, 2007)For noen år siden publiserte fem kanadiske psykiatere artikkelen ”Patologi i Hundremetersskogen”. Der brukte de moderne diagnosesystemer på skikkelsene i A. A. Milnes klassiske barnebøker, og det viste seg at Ole Brumm ... -
Aksjonsforskning som refleksjonsgrunnlag for leseopplæringen i første klasse : hvordan kan tidlig intervensjon forebygge lesevansker?
(Master thesis, 2010)Det er veldokumentert at barn med svake språklige forkunnskaper er særlig utsatt for å flate ut i leseutviklingen og dermed senere risikerer å bli utdifferensiert i opplæringen. Tidlig innsats i forhold til leseopplæringen ... -
«Alle mann på dekk» : Utvikling av profesjonell kapital hos yrkesfaglærerne i Agder
(Master thesis, 2018)Strategiplanene, som omhandler kompetanseheving hos lærerne, fokuserer i dag på hvordan organisatoriske forhold virker inn på hvordan kompetanse utvikles, brukes og formidles innenfor den enkelte skole og skoler imellom ... -
”Altså han bor jo ganske utsatt til” : en kvalitativ studie om livskvalitet hos personer med autisme boende i bofellesskap for personer med utfordrende atferd
(Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å undersøke boforhold og plassering av to personer med autisme og utviklingshemning med utfordrende atferd. Det undersøkes hvordan ulike økologiske aspekter som miljø, kontekst og relasjoner ... -
ASK og læring En studie av hvordan en skole legger til rette for å sikre et forsvarlig utbytte av opplæringen for en elev som bruker ASK.
(Master thesis, 2015)Noen elever mangler helt eller delvis talespråk og har behov for det som kalles alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK). I 2012 ble retten til å få opplæring i egne kommunikasjonsformer og å få materiell tilpasset ... -
Barn som flytter : med fokus på tilknytning og identitetsutvikling
(Master thesis, 2007)I denne oppgaven har jeg ønsket å fokusere på barn som flytter. Mitt hovedanliggende har vært å finne ut om flytting gjør noe med individets evne til å knytte bånd til andre, både som barn og senere som voksen. Vil ... -
Barne- og ungdomsarbeiderlærlingers erfaringer fra barnehagen som læreplass
(Master thesis, 2023)Kvaliteten i norske barnehager blir ofte sett i sammenheng med personalets kompetanse, og satsning innen barnehagesektoren retter seg mot kompetanseheving. Fremover vil behovet for kvalifiserte barne- og ungdomsarbeidere ... -
Barnehagelærerens arbeid med pedagogisk ledelse
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke pedagogisk ledelse og barnehagelærerens forståelse av pedagogisk ledelse i eget arbeid. Forskningsspørsmålet er: Hvordan forstår barnehagelærere pedagogisk ledelse i deres ... -
Barnehagelærerens danningsforståelse i møte med barns medvirkning : en kvalitativ studie av barnehagelærerens danningsforståelse
(Master thesis, 2014)Danning og medvirkning er sentrale begreper i barnehagen som er lovfestet i de politiske dokumentene. Det er begreper som sees på som gjensidige prosesser i barnehagen. Danning slik det er definert og redegjort for i ... -
Barnehagelærerens profesjonsidentitet
(Master thesis, 2022)Historisk sett har barnehagen hatt en uklar posisjon i det norske samfunnet. Det som startet som et tiltak for å motvirke fattigdom og for å få barn vekk fra gatene, er i dag blitt et universelt velferdsgode og tilbud til ... -
Barnehagen som en utviklende virksomhet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven skal jeg skrive om hva litteraturen sier om barnehagen som en utviklende virksomhet – som er dog oppgavens tematikk, fra da barnehagen ble etablert og utviklingen av disse til den dag i dag. Dette ... -
Barneskolelæreres erfaringer i arbeidet med å utvikle elevers emosjonelle kompetanse : En tematisk analyse av læreres erfaringer fra LINK-prosjektet med fokus på utvalgte verktøy og betydningen av trygghet
(Master thesis, 2019)Livsmestring er et at detverrfaglige temaer i fagfornyelsen i utarbeidingen av dennye læreplanen som kommer i 2020. I den forbindelse trekkes emosjonelle ferdigheter som ett av elementene som har stor betydning for ... -
Basil Bernsteins teori om pedagogiske identiteter brukt iskolepolitisk tekstanalyse
(Master thesis, 2010)Formålet med analysen er å synliggjøre og å systematisere skolepolitisk ideologi hos tankesmia Civita. Dette gjøres gjennom en tretrinns tekstanalyse. Første trinn er en hermeneutisk tilnærming til 27 avistekster, andre ... -
Behind the teaching of American culture in the second language classroom
(Master thesis, 2019)In this thesis, anempirical study will show how different teachers might differ in their way of teaching Americanculture in the Norwegianclassroom. Three main questions have been made to structure theway in which the study ... -
Betydningen av filosofiske samtaler i klasserommet
(Master thesis, 2022)Formålet med denne kvalitative aksjonsstudien var å bidra til å belyse hvordan filosofiske samtaler i klasserommet kan fungere som et pedagogisk arbeid, for å realisere undersøkende samtaler med et danningspotensial. Gjennom ...