Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 99-118 av 410
-
Empowering minority students: a study of cultural references in the teaching content
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Using references to the world outside the classroom is an intrinsic part of teaching content. Cultural references, however, might present a challenge for minority students. This paper investigates how teaching can contribute ... -
En case studie av ett barn som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en undersøkelse basert på et case som handler om en jente som viser innagerende atferd og hennes sosiale utfordringer. Jenta har fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME), og hun er preget av ... -
En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæring
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel er En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæring. Denne knytter seg til problemstillingen som utgjør to deler. a) Hvordan tematiseres ... -
" En god start på skoledagen" : en kvantitativ undersøkelse av morgenrutiner i syv europeiske land med vekt på norske forhold
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien, hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet, ENERGY, er barn i syv land i Europa ... -
En kvalitativ studie av læreres holdninger og identitet ved implementering av livsmestringsbegrepet i skolen
(Master thesis, 2019)Fra høsten 2020 blir nye læreplaner tatt i bruk hvor tverrfaglige temaer skal inni skolen. Et av de tverrfaglige temaene er livsmestring (Kunnskapsdepartementet,2017). RVTS og R-Bup har i den anledning utarbeidet ... -
En lærende organisasjon innenfor olje- og gass industrien : en undersøkelse av de ansattes opplevelse ved NOV Training
(Master thesis, 2011)Denne oppgaven er utformet med mål om å belyse i hvilken grad de ansatte ved NOV Training opplever sin arbeidsplass som en lærende organisasjon. Bakgrunnen for denne tilnærmingen er ønsket om å løfte frem forhold som er ... -
English Academic Writing in the Norwegian Upper Secondary School : How does upper secondary school ESL instruction help students develop academic writing skills?
(Master thesis, 2021)The purpose of this thesis has been to investigate how English academic writing instruction in Norway is perceived by upper secondary students, and how it is carried out from their point of view as a support to improve ... -
English Argumentative Writing in Norwegian Lower Secondary School : Are year 10 lower secondary students sufficiently prepared for L2 argumentative writing in upper secondary?
(Master thesis, 2018)This thesis studies English language argumentative writing instruction in Norwegian lower secondary schools with an eye towards evaluating year 10 students’ academic preparation for argumentative writing in upper secondary. ... -
Epistemic injustice in a parenting support programme for refugees in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we discuss epistemic injustice in the International Child Development Programme (ICDP), a universalised parenting support programme in Norway that is mandatory for all newly arrived refugees. We show that ... -
Er det forskjell blant 9. og 10. klasseelever for elever som har og elever som ikke har lese- og skrivevansker, matematikkvansker og atferd og kosthold?
(Master thesis, 2010)I lys av Kunnskapsløftet (K-06), læreplanen, som ble igangsatt høsten 2006 ønsket en å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene i grunnskolen er blant annet lese- og skriving og matematikk. ... -
"Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn."
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Erfaringslæring i PP-tjenesten
(Master thesis, 2008)Denne master avhandlingen omhandler en kvalitativ studie hvor hensikten er å finne svar på om erfaringslæringen har betydning for de ansatte i PP- Tjenesten. Undersøkelsen forsøker å gi en dybdeforståelse av hvordan ... -
Et kvalitativt casestudie av fenomenet undervisningsprogrammer : Med utgangspunkt i undervisningsprogrammet LINK – Livsmestring i Norske Klasserom
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt følgende problemstilling: Hvordan bidrar det atferds-og emosjonsregulerende undervisningsprogrammet LINK til å påvirke standarden for normativ atferd? Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt ... -
Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
(Master thesis, 2015)Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv ... -
Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier ... -
Et skoleprosjekt om tilpasset opplæring : en mulighet til forbedring eller bortkastet tid?
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for studiens problemstilling er hvordan et kollegium arbeider med et skoleprosjekt om tilpasset opplæring, der endring av praksis er målet. Problemstillingen retter seg mot kunnskapsutvikling om prosesser ...