Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 91-110 av 419
-
Educating for Professional Digital Competence? Exploring Teacher Education in a New Learning Space
(Chapter, 2023)Undervisningsverkstedet, henceforth abbreviated as UV, constitutes a newer initiative within campus-based teacher education at a Norwegian university. It includes a location and resources for varied student-active teaching ... -
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness: A Field Experiment
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: This study tests an intervention that introduces a structured curriculum for five-year-olds into the universal preschool context of Norway, where the business as usual is an unstructured curriculum. We conduct a ... -
Efficacy of the portage early intervention programme ‘growing : birth to three’ for children born prematurely
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Efficacy of the portage early intervention programme ‘growing: birth to three’ for children born prematurely
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Eksamens mange roller i sertifisering, styring og støtte av læring og undervisning i norsk grunnopplæring
(Journal article; Peer reviewed, 2018)What are the roles of the national exams in the Norwegian school system? The regulations of the Education Act simply state that exam marks should reflect the student’s competency upon completing the ... -
Eksempelbruk i undervisningen på yrkesfag i videregående skole - En kvalitativ studie av hvordan elever på barne- og ungdomsarbeiderfag knytter eksempelbruk i undervisningen til fremtidig yrkespraksis, i lys av Wolfgang Klafkis eksemplariske prinsipp
(Master thesis, 2022)Abstract This Master thesis takes an aim at discussing students’ understanding of exemplary teaching as preparatory for their future vocational work practice. The main purpose is to offer a closer look at how students can ... -
Ekstra skoledriv blant indiske etterkommere
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven omhandler indiske etterkommers utdannelsesvalg i Norge. Oppgaven utføres ved bruk av kvalitativ innholdsanalyse på forskningsartikler om indiske etterkommers utdannelsesvalg. Formålet med oppgaven ... -
Elevenes faglige egenvurdering- Skrivebordstanker eller verdifullt læringsverktøy? : En empirisk studie av et utvalg læreres erfaringer med å legge til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn
(Master thesis, 2018)Temaet i denne oppgaven er faglig egenvurdering, og formålet er å undersøke hvordan lærere legger til rette for elevenes faglige egenvurdering på videregående trinn. Problemstillingen er som følger: «Hvordan forstår et ... -
Elevers vurdering av egen sosial kompetanse i skolen En innholdsmessig og empirisk validering av Skoldialogens instrument for bruk i MITT VALG
(Master thesis, 2015)MITT VALG er et program for læring av sosial og emosjonell kompetanse i regi av Lions Norge (MITT VALG, 2015). Dette er den norske versjonen av det internasjonale programmet Lions Quest som brukes i 85 ulike land (Lions ... -
Elevsamarbeid En sammenliknende casestudie av fire læreres bruk av elevsamarbeid på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2015)Forskning på samarbeid mellom elever studerer i stor grad selve elevsamarbeidet, og ønsker å gi beskrivelser av hva som må til for å få et godt samarbeid mellom elevene eller vilkår for gode læringsresultater. Problemstillingen ... -
Emosjonell kompetanse i gruppeveiledning
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Empowering minority students: a study of cultural references in the teaching content
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Using references to the world outside the classroom is an intrinsic part of teaching content. Cultural references, however, might present a challenge for minority students. This paper investigates how teaching can contribute ... -
En case studie av ett barn som viser innagerende atferd
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en undersøkelse basert på et case som handler om en jente som viser innagerende atferd og hennes sosiale utfordringer. Jenta har fått diagnosen kronisk utmattelsessyndrom (ME), og hun er preget av ... -
En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæring
(Master thesis, 2020)Oppgavens tittel er En empirisk undersøkelse av hvordan lærerstudentene utvikler egen relasjonskompetanse gjennom praksisopplæring. Denne knytter seg til problemstillingen som utgjør to deler. a) Hvordan tematiseres ... -
" En god start på skoledagen" : en kvantitativ undersøkelse av morgenrutiner i syv europeiske land med vekt på norske forhold
(Master thesis, 2011)Bakgrunn: Skolebarn starter dagen forskjellig i forhold til hvor aktive de er på skoleveien, hvor mye de sover og hvilke måltidsrutiner de har. I det europeiske folkehelseprosjektet, ENERGY, er barn i syv land i Europa ... -
En kvalitativ studie av læreres holdninger og identitet ved implementering av livsmestringsbegrepet i skolen
(Master thesis, 2019)Fra høsten 2020 blir nye læreplaner tatt i bruk hvor tverrfaglige temaer skal inni skolen. Et av de tverrfaglige temaene er livsmestring (Kunnskapsdepartementet,2017). RVTS og R-Bup har i den anledning utarbeidet ...