Blar i Department of Education på emneord "PED511"
Viser treff 81-96 av 96
-
Samarbeid mellom skole og bedrift : Med særlig fokus på helseservicefagene i videregående skole
(Master thesis, 2019)Dette arbeidet handler om samarbeidet mellom skole og bedrift hovedsakelig i faget "Yrkesfaglig fordypning"på videregående skole. Det er helseservicefagene som er gjenstand for undersøkelser i denne omgang. Problemstillingen ... -
Samregulering i skolen : En kvalitativ studie om læreres beskrivelser av emosjoner og deres rolle i elevenes emosjonelle selvregulering på 1.trinn
(Master thesis, 2018)Emosjoner omringer oss i hverdagen, og spiller en betydningsfull rolle i vår utvikling og fungering i livet (Tetzchner, 2001). Det er derfor svært viktig at vi evner å regulere våre emosjoner i henhold til den sosiale ... -
Selvdannelsens vilkår i aktuell dannelsesteoretisk allmenndidaktikk : En teoretisk studie
(Master thesis, 2019)Det dannelsesteoretiske allmenndidaktiske feltet er opprinnelig en filosofisk og humanistisk disiplin (Willbergh, 2019) som er skapt med utgangspunkt i det som omtales som det pedagogiske paradoks. Det er definisjonen på ... -
Sosial kompetanse : om elevers konstruksjoner i relasjon til medelever og lærere
(Master thesis, 2007)Tema for denne masteroppgaven er sosial kompetanse. I de senere årene har sosial kompetanse vært viktig i den skolepolitiske debatten. Det er diskutert om sosial kompetanse bør være et eget fag i skolen, samt hvordan det ... -
Tid og rom for likestilling? : En kvalitativ studie av likestillingsarbeid sett i lys av barnehagens struktur
(Master thesis, 2017)Background and purpose of the project The purpose of this study has been to investigate whether structural factors in kindergarten can affect gender equality in the children's group. Status reports from the kindergarten ... -
Under vingen... Er beskyttelse en del av pedagogens rolle? : En kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk virksomhet
(Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler ordet beskyttelse (protection). Det er en kvalitativ studie av beskyttelse i skolen og begrepets betydning for pedagogikk og pedagogisk praksis. Prosjektet ble gjennomført i forbindelse ... -
Undervisning og vurdering anno 2016 : et elevperspektiv
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Globalisering og internasjonale trender påvirker i økende grad Europas og Norges utdanningspolitiske avgjørelser i form av reformer og læreplaner. Vi lever i en tid med stadige endringer og dette ... -
«Vi lever i et kristent land som ikke skal være kristent lenger» : en kvalitativ studie av religion- og livssynslæreres synspunkter på å undervise i KRLE-faget i mangfoldige elevgrupper
(Master thesis, 2016)Prosjektets bakgrunn: Hvordan den norske skolen imøtekommer og tilrettelegger for et stadig økende elevmangfold er et uttalt satsningsområde i norsk utdanningspolitikk. Religion- og livssynsfaget har vært særlig omdiskutert ... -
"Vi må ha tid til det vi gjør" : en kvalitativ studie av fem barnehagelæreres opplevelse av tid i barnehagen
(Master thesis, 2014)Oppgavens problemområde er kvalitet i barnehagen. Problemstillingen som oppgaven søker å besvare er som følger: Hvilken betydning kan tid ha for kvaliteten i det pedagogiske arbeidet? Pedagogens betydning i forhold til ... -
«Vi må ikke lage rammene så snevre at ikke ungene passer inn» : en kvalitativ studie av hvordan barnehagelærerne arbeider for å inkludere barn i barnehagen
(Master thesis, 2016)De senere årene har arbeidet med å inkludere alle barn i den ordinære barnehage fått et stadig større fokus i den norske barnehageutviklingen. Det finnes likevel lite forskning og kunnskap om inkludering i barnehagefeltet ... -
Å høre til i livet : en narrativ studie om selvmordsforebygging i skolen
(Master thesis, 2016)A feeling of belonging A narrative research about suicide prevention in schools Motivation: Norwegian teenagers are in general well-functioning. They do well in school, have healthy recreational activities, don’t use ... -
Å se seg selv- og å se andre : trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis, et terapiopplegg som utprøving av teorier om sosial ferdighetstrening
(Master thesis, 2008)Denne oppgaven beskriver et terapeutisk opplegg som er gjennomført i underkant av ett år, temaet er trening av sosiale ferdigheter i teori og praksis. Målet med oppgaven var å prøve ut en terapeutisk metode forankret i ... -
Årsaker til frafall blant elever i videregående opplæring: Frafall som utviklingsprosess : En litteraturstudie med hensikt å belyse forebyggende tiltak i arbeidet med å øke gjennomføringen og redusere frafallet blant elever i videregående opplæring
(Master thesis, 2017)Teamet i denne oppgaven omhandler det komplekse og sammensatte frafallsfenomenet som er på dagsorden og som politisk prioriteringssak i forbindelse med kunnskaps- og utdanningsfeltet. Gjennom oppgaven belyses og diskuteres ...