Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 119-138 av 410
-
Et utdanningsløp med dysleksi
(Master thesis, 2022)Norge er et samfunn med et voksende kompetansekrav i forskjellige yrker (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med et voksende kompetansekrav, vil det være nødvendig for flere å ta høyere utdanning for å sikre en jobb, men noen ... -
ETHIOPIAN IMMIGRANTS IN NORWAY: INTEGRATION AND GENDER ASPECTS
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Evaluation of the behavioral and affective outcomes of novice teachers working in professional development schools versus non-professional development schools.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The purpose of this study was to evaluate the outcomes of teacher preparation based in Professional Development Schools (PDSs) in secondary education in The Netherlands over a period of three years. Approximately 150 ... -
Evolve or perish: A theoretical propositon for development of Bildung concept
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The contemporary idea of Bildung is in danger of becoming a concept of mere historical significance as its content is poorly elaborated upon in terms of underlying processes. The main aims of the present paper are to (1) ... -
An Exploratory Study on the Use of Speech-to-Text Technology as a Writing Modality for Pupils With Low Writing Achievement in Norwegian Lower Secondary Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Six Norwegian lower secondary school pupils (ages 14–15 years) with low writing achievement participated in a stimulated recall study aimed at exploring how pupils write and experience writing with speech-to-text (STT) ... -
Exploring the ideal of dialogue by taking into account both an observed interaction session and the participants’ views on the interaction
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The focus of the article is on the ideal of using dialogue to promote contact between school and home. The aim was to explore this ideal by taking into account both an observed interaction session and how the participants ... -
Exploring the use of technology designed to support the supervision process in teacher training placements.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The practicum supervision process in teacher education comprises various cyclic experiential learning activities (e.g. planning, observation and supervision conversation). Research has documented considerable challenges ... -
Fagenes krav og lovens bokstav : en kvantitativ undersøkelse av prøvenemndene på Agder
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Prøvenemndene har ansvaret for kvaliteten på lærlingens fag- og svenneprøve. De spiller dermed en meget viktig rolle i norsk utdanningssystem og yrkesliv. Det foreligger likevel lite forskningsbasert kunnskap om prøvenemndenes ... -
Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Focus Group Discussions - Teaching Staff
(Chapter; Peer reviewed, 2022) -
Forbrytelse og straff ... og rehabilitering : en undersøkelse av tidligere fengselsinnsattes opplevelse av rehabiliteringsprosessen
(Master thesis, 2014)Dette forskningsprosjektet er en kvalitativ undersøkelse som baserer seg på den subjektive opplevelsen av fenomenet rehabilitering i en sonings – og fengselskontekst, hos et ikke-klinisk utvalg. Utvalget består av seks ... -
¨Fordi jeg har lyst til å være flink¨ En kvalitativ undersøkelse av identitetsprosesser knyttet til unge jenters valg av karriererettede studier
(Master thesis, 2015)Stadig flere jenter søker seg til karriererettede utdanninger. Mye tyder på at kvinner har begynt å ta igjen mennene når det gjelder ambisjoner med tanke på lønn og posisjoner i arbeidslivet, som da gjør at unge jenter ... -
Forebyggende arbeid i skolen mot antidemokratiske holdninger
(Master thesis, 2023)Utdanningens bidrag til demokrati har vært et tema helt siden antikkens filosofer. Vi lever i en tid hvor demokratiet blir utfordret av gjennom økt migrasjon og diversitet, populisme og polarisering, digitale plattformer ... -
Forebygging av frafall i videregående skole : hvordan er tidligere elever sine erfaringer med rådgivning og frafall i videregående skole, og hva kunne rådgiveren gjort annerledes?
(Master thesis, 2012)I dag har den videregående skole store utfordringer med å få flest mulig av elevene til å fullføre videregående opplæring, dette vil si og oppnå studiekompetanse eller yrkeskompetanse. Det er flere elever som avslutter ... -
Foreldres posisjonering i møte med barnehagelæreres fagkunnskap. En studie av foreldresamtaler i barnehagen.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen baserer seg på en studie av åtte foreldresamtaler i to norske barnehager der vi undersøker hvordan foreldre posisjonerer seg i møte med barnehagelærerens fagkunnskap. Som teoretisk ramme for artikkelen har vi ... -
Forholdet mellom stat og kommune i styring av norsk utdanningspolitikk 1970 -2008
(Journal article; Peer reviewed, 2009)Denne artikkelen er skrevet ut fra en antakelse om at norsk utdanningsforvaltningetter 1990 illustrerer forsøk på å styrke den statlige forvaltninginnen et desentralisert system. Ikke minst er dette tydelig ved at nasjonal ...