Browsing Department of Education by Title
Now showing items 144-163 of 410
-
Fortellinger om gutters krise, jenters fremgang og skolens utfordringer med sosiale ulikheter
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Fostering Pupils’ Deep Learning and Motivation in the Norwegian Context: A Study of Pupils’ Perceptions of Mathematics Instruction and the Link to Their Learning Outcomes
(Chapter, 2023)Recent international research has highlighted deep learning as an essential prerequisite for pupils to meet the global challenges of the future. This focus has drawn attention to Norwegian challenges, indicating that ... -
Fra brikke til ressurs En kvalitativt studie om arbeidstakers opplevelse av sosial støtte og kompetanseutvikling for trivsel på arbeidsplassen
(Master thesis, 2015)Prosjektets bakgrunn: Dagens næringsliv er i stadig endring på bakgrunn av sterkere globalisering og internasjonal konkurranse. Som en følge av dette vil organisasjonen gjennomgå endringsprosesser, som outsourcing. Disse ... -
Fra medbevegelse til medfølelse : subjektivitetsdannelsens kroppslige fundament og dens etiske dimensjon i tidlig barndom i lys av Maurice Merleau-Ponty- med mulige pedagogiske implikasjoner
(Master thesis, 2011)Målet med denne teoretiske undersøkelsen er å forstå dannelsesprosessens kroppslige fundament i tidlig barndom – med særskilt henblikk på individets etiske disposisjoner. Ved hjelp av kroppslighetsteori i en fenomenologisk ... -
Fra pøbel til skolelys og fra skolelys til lei : endringsprosesser mellom anti-skolske og pro-skolske maskulinitetskonstruksjoner blant gutter i videregående skole
(Master thesis, 2012)I den senere tid har det vært en økende grad av forskning rundt elever med anti-skolske holdninger i skolen, samt noe forskning også rundt elever med pro-skolske holdninger. Målet med denne oppgaven er å fokusere på ... -
Fra teori til praksis - med Levende Historie. Erfaringer fra et tverrfaglig prosjekt som kobler sammen fag og praktisk-estetiske virkemidler i lærerstudenters øvingspraksis
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Målet med studien var å undersøke om bruk av praktisk-estetiske virkemidler i et felles prosjekt mellom ulike fag i lærerutdanningens øvingspraksis kunne bidra til å knytte teori og praksis nærmere hverandre for lærerstudenter. ... -
Frafall i skolen
(Master thesis, 2022)I dag har den videregående skolen utfordringer, i form å få de aller fleste elevene gjennom videregående utdanning. Flere av ungdommene har utfordringer, og skolen tilrettelegger i form av ulike typer tiltak, som skal ... -
Framework and operationalisation challenges for quantitative comparative research in higher education
(Peer reviewed; Journal article, 2019) -
Fremmer det pedagogiske programmet DrillPro SL læring innenfor leseutviklingen mer effektivt enn metoder brukt i tradisjonell klasseromsundervisning? : en effektstudie
(Master thesis, 2007)Denne masteroppgaven beskriver en effektstudie som har som mål å svare på spørsmålet om det pedagogiske programmet DrillPro SL fremmer læring innenfor leseutvikling mer effektivt enn metoder innenfor tradisjonell ... -
Fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier - En analyse av NRK sine fjernsynsprogrammer
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven handler om fremstillinger av fysisk funksjonsnedsettelse i medier. I studien har jeg gjennomført en kritisk diskursanalyse inspirert av Norman Faircloughs tredimensjonale modell. Oppgaven er basert ... -
Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Frihet, fantasi og utfoldelse: En studie av estetiske arbeidsformer i lærerutdanningene
(Journal article; Peer reviewed, 2017) -
“Fuelling” cognitive judgments: Worry as a mediator between risk perceptions and intentions to quit smoking
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The aim of the present study was to assess the importance of cognitive and affective risk perceptions along with measures of self-prediction of future smoking status and confidence in one’s ability to quit on intentions ... -
Førskolelærerne i samfunnets oppdragelses- og utdannelsesprosjekt. : systemteoretiske iakttagelser av førskolelærernes selvskapelse
(Master thesis, 2008)Intensjonen med masteroppgaven er å beskrive Utdanningsforbundets og Kunnskapsdepartementets iakttakelser av førskolelærerne for så å diskutere hvordan disse iakttakelsene bidrar til å etablere førskolelærernes grenser. ... -
Gården som arena for tilpasset opplæring: Erfaringer med gård–skole-tilbud i et inkluderingsperspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Tilpasset opplæring på gårdsbruk én eller flere dager i uken er et tilbud til enkelte elever på ungdomstrinnet som har vansker med å nyttiggjøre seg ordinær opplæring i klassen. I lys av teori om inkludering har vi undersøkt ... -
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage
(Peer reviewed; Journal article, 2023)There is an increasing trend of 1:1 coverage of tablets in schools in Scandinavia. Several studies have reported on pedagogical possibilities and challenges, but less is reported about how this change is perceived and ... -
Grunnlag for nye tanker En kvantitativ studie av tilretteleggende faktorer for innovasjon i organisasjoner
(Master thesis, 2015)Innovasjonsprosesser er i litteraturen identifisert som et viktig satsingsområde for konkurranseevnen til organisasjoner. For å være innovativ i dagens kunnskapssamfunn må det legges til rette for at ansatte kan være ... -
Grunnleggende ferdigheter mellom teori og praksis: For voksne innvandrere med liten eller ingen skolegang
(Master thesis, 2023)Norge har blitt et heterogent samfunn som består av folk som kommer fra forskjellige sosiale og kulturelle bakgrunner. Denne oppgaven beskriver et prosjekt som utforsker grunnleggende ferdigheter i språkopplæring for voksne ... -
Grunnskolelærerstudenters erfaring med eBok-basert undervisning i matematikk
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen analyserer vi grunnskolelærerstudenters respons på en eBok-basert undervisningsform i matematikk. Denne eBoka besto av oppgaver med både skriftlige og videobaserte løsningsforslag. Oppgavene ble hentet ...