Browsing Department of Education by Title
Now showing items 115-134 of 421
-
Epistemic injustice in a parenting support programme for refugees in Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2023)In this article, we discuss epistemic injustice in the International Child Development Programme (ICDP), a universalised parenting support programme in Norway that is mandatory for all newly arrived refugees. We show that ... -
Er det forskjell blant 9. og 10. klasseelever for elever som har og elever som ikke har lese- og skrivevansker, matematikkvansker og atferd og kosthold?
(Master thesis, 2010)I lys av Kunnskapsløftet (K-06), læreplanen, som ble igangsatt høsten 2006 ønsket en å styrke elevenes grunnleggende ferdigheter. De grunnleggende ferdighetene i grunnskolen er blant annet lese- og skriving og matematikk. ... -
"Er det riktige det viktige? Literacy-syn og kvalitetstrekk i kommersielle abc-apper for norskspråklige førskolebarn."
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Er generell pedagogisk kompetanse tilstrekkelig for å sikre en inkluderende skole?
(Journal article; Peer reviewed, 2011)Vi redegjør for forholdet mellom spesialpedagogikk og spesialundervisning, og beskriver det “pedagogiske dilemmaet” som uttrykkes i motsetningen mellom å skulle tilpasse opplæringen til enkeltelevens evner og forutsetninger, ... -
Erfaringslæring i PP-tjenesten
(Master thesis, 2008)Denne master avhandlingen omhandler en kvalitativ studie hvor hensikten er å finne svar på om erfaringslæringen har betydning for de ansatte i PP- Tjenesten. Undersøkelsen forsøker å gi en dybdeforståelse av hvordan ... -
Et kvalitativt casestudie av fenomenet undervisningsprogrammer : Med utgangspunkt i undervisningsprogrammet LINK – Livsmestring i Norske Klasserom
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg undersøkt følgende problemstilling: Hvordan bidrar det atferds-og emosjonsregulerende undervisningsprogrammet LINK til å påvirke standarden for normativ atferd? Dette har jeg undersøkt med utgangspunkt ... -
Et pedagogisk møte En komparativ studie av Wolfgang Klafkis og steinerpedagogikkens syn på danning og undervisning
(Master thesis, 2015)Intensjonen med denne oppgaven er å sammenligne hvordan steinerpedagogikken og didaktikeren Wolfgang Klafki forholder seg til temaene dannelse og undervisning. Kan man se på steinerpedagogikken i et dannelsesperspektiv ... -
Et redskap eller en bønnebok? : en studie av hvordan lærebøker benyttes i matematikk på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Flere forskningsrapporter konkluderer med at lærebøker får en stadig mer dominerende posisjon i norske skoler, og spørsmålet blir da hva dette kan innebære for undervisningen. Problemstillingen i denne undersøkelsen dreier ... -
Et skoleprosjekt om tilpasset opplæring : en mulighet til forbedring eller bortkastet tid?
(Master thesis, 2014)Utgangspunktet for studiens problemstilling er hvordan et kollegium arbeider med et skoleprosjekt om tilpasset opplæring, der endring av praksis er målet. Problemstillingen retter seg mot kunnskapsutvikling om prosesser ... -
Et utdanningsløp med dysleksi
(Master thesis, 2022)Norge er et samfunn med et voksende kompetansekrav i forskjellige yrker (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med et voksende kompetansekrav, vil det være nødvendig for flere å ta høyere utdanning for å sikre en jobb, men noen ... -
ETHIOPIAN IMMIGRANTS IN NORWAY: INTEGRATION AND GENDER ASPECTS
(Master thesis, 2021)Available from 01/07/2026 -
Evaluation of the behavioral and affective outcomes of novice teachers working in professional development schools versus non-professional development schools.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The purpose of this study was to evaluate the outcomes of teacher preparation based in Professional Development Schools (PDSs) in secondary education in The Netherlands over a period of three years. Approximately 150 ... -
Evolve or perish: A theoretical propositon for development of Bildung concept
(Journal article; Peer reviewed, 2012)The contemporary idea of Bildung is in danger of becoming a concept of mere historical significance as its content is poorly elaborated upon in terms of underlying processes. The main aims of the present paper are to (1) ... -
An Exploratory Study on the Use of Speech-to-Text Technology as a Writing Modality for Pupils With Low Writing Achievement in Norwegian Lower Secondary Education
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Six Norwegian lower secondary school pupils (ages 14–15 years) with low writing achievement participated in a stimulated recall study aimed at exploring how pupils write and experience writing with speech-to-text (STT) ... -
Exploring the ideal of dialogue by taking into account both an observed interaction session and the participants’ views on the interaction
(Journal article; Peer reviewed, 2014)The focus of the article is on the ideal of using dialogue to promote contact between school and home. The aim was to explore this ideal by taking into account both an observed interaction session and how the participants ... -
Exploring the use of technology designed to support the supervision process in teacher training placements.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The practicum supervision process in teacher education comprises various cyclic experiential learning activities (e.g. planning, observation and supervision conversation). Research has documented considerable challenges ... -
Fagenes krav og lovens bokstav : en kvantitativ undersøkelse av prøvenemndene på Agder
(Journal article; Peer reviewed, 2014)Prøvenemndene har ansvaret for kvaliteten på lærlingens fag- og svenneprøve. De spiller dermed en meget viktig rolle i norsk utdanningssystem og yrkesliv. Det foreligger likevel lite forskningsbasert kunnskap om prøvenemndenes ... -
Familien og felleskapets betydning i skoleelevenes selvpresentasjoner
(Journal article; Peer reviewed, 2017)