Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 803-822 av 1755
-
Jeg kan ikke, jeg tør ikke, jeg vil ikke : om mestring som individuelt utviklingsområde i det norske skolesystem
(Master thesis, 2007)Denne oppgaven beskriver elever og elevers subjektive opplevelses og læringsprosesser i møte med skolehverdagen. Et hovedtema i oppgaven er knyttet til hvordan mestringserfaringer kan påvirke motivasjon og interesse for ... -
«Jeg skaper meg en ny klode». Fiktive verdener og Ellen Einans lyrikk
(Doctoral Dissertations at the University of Agder; no. 401, Doctoral thesis, 2023)This thesis examines the fictional potential of lyric poetry and demonstrates a fiction-based analysis on writings of the Norwegian poet Ellen Einan. In addition to the theoretical discussion of fictional worlds of lyric ... -
«Jeg skjønner at dere ikke liker det» : En komparativ undersøkelse av holdninger og praksis blant norsklærere i sidemålsopplæringen
(Master thesis, 2019)Title: “I understand that you don’t like it” –A comparative survey/studyabout/concerningteachers’attitudes and teaching practice in the second-choice form of written Norwegian.In thisthesisI will look at the teaching ... -
"Jeg trodde jeg var dum!" en undersøkelse av dyslektiske studenters oppfatning av egen intelligens og hva den kan bety for deres arbeidsinnsats og utholdenhet
(Master thesis, 2014)Innenfor skolens kontekst får barn med dysleksi ofte negative reaksjoner fra lærere og sine medelever. Dette gjør dem sårbare for å utvikle en følelse at de kan mindre enn andre og at de er dumme. En slik følelse kan ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
«Jeg tror det er lett å være en med konsentrasjonsvansker på uteskole»
(Master thesis, 2022)Formålet vårt med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan lærere erfarer og opplever uteskole, og om uteskole kan bidra til mer læring for elever med konsentrasjonsvansker. Vi vil dermed prøve å få svar på om ... -
”Jeg tror det handler om åssen folk behandler deg” En kvalitativ studie av mennesker med utviklingshemming og deres opplevelse av inkludering og ekskludering
(Master thesis, 2015)I Norge bor det 21.000 mennesker med utviklingshemming. Den politiske målsettingen om et samfunn for alle har lenge preget norsk politikk og er forankret i en visjon om økt deltakelse og inkludering for personer med ... -
«Jeg tror jeg lærer mest i bok fordi jeg føler det er enklere og mer oversiktlig» En undersøkelse av elever på 6. trinns lesing på skjerm og på papir.
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven er det undersøkt om det er en forskjell i elevenes leseforståelse når de leser i ulike tekstmedier. Elevene har i denne oppgaven lest skjønnlitterære tekster og saktekster på papir og på skjerm. ... -
Jeg vil, jeg vil, men får jeg slippe til? : en studie av frafall i videregående opplæring med fokus på avbruddsprosessen til ungdom som opplevde avbrudd i fagopplæringen etter videregående trinn 2
(Master thesis, 2012)Frafall i videregående opplæring har vært stort i mange år, særlig innen yrkesfaglige utdanningsprogram. Samtidig medfører frafall betydelige, negative konsekvenser både for enkeltpersoner og samfunnet forøvrig. Avbrudd ... -
Jens Lohfert Jørgensen, Louise Mønster og Michael Kallesøe Schmidt (red.): En ny kritik
(Journal article, 2021) -
Jenter på Agder : på vei mot nye kvinneroller?
(Master thesis, 2007)Problemstillingen som ligger til grunn for denne oppgaven er: Hvilke forhold kan ha betydning for hvordan kvinnerollen konstrueres? Jeg ønsket å finne ut hvordan dagens unge jenter tenker om framtiden. Hvilke forestillinger ... -
Jesu oppstandelse og naturlovene
(Journal article; Peer reviewed, 2012)In this article, I defend the possibility of understanding the resurrection of Jesus as an event within the framework of natural laws. In this way, the resurrection is not necessarily contrary to Natural Science or belief ... -
Jesus fra Nikea? Tre merknader til Oskar Skarsaunes visdomskristologi
(Journal article; Peer reviewed, 2014)This article discusses three key aspects of the wisdom Christology of Oskar Skarsaune, as it is portrayed in his influential book Inkarnasjonen – myte eller faktum? (1988; Incarnation – myth or fact?, 1991): (1) The claim ... -
Jonas Gahr Støre, en mann av folket? En retorisk analyse av Jonas Gahr Støre i den TV-sendte partilederdebatten 12. august 2019
(Master thesis, 2021)Some of the background for thisdebate is that the Labour Partys leader has been accused ofbeing unclear and vague regarding his political communication. His educational background and fortune contributed to him being ... -
"...jorden vi ärvde och lunden den gröna,"En økokritisk lesning av Evert Taubes sanglyrikk
(Master thesis, 2021) -
Jordens ubevisste hukommelse. Tor Ulven som arkeolog
(Doktoravhandlinger ved Universitetet i Agder; nr. 248, Doctoral thesis, 2019)