Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 689-708 av 1752
-
Hvordan kan skjønnlitteratur bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskundervisningen på barnetrinnet? En økokritisk lesning av Solvokteren (Lunde & Aisato, 2020)
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som hensikt å vise hvordan skjønnlitteratur kan bidra til å realisere det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling i norskfaget på barnetrinnet. Den tar utgangspunkt i en økokritisk lesning av den ... -
Hvordan kan teknologi skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030?
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen drøfter jeg hvordan teknologi kan skape nye undervisnings- og læringsmåter i fremmedspråksundervisningen fram mot 2030. Jeg starter med å skissere et mulig framtidsscenario i form av et blogginnlegg ... -
Hvordan kommuniserer Stavanger kommune konfliktdempende på Facebook?
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven bruker en kvantitativ innholdsanalyse og et kvalitativt intervju for å undersøke hva som kjennetegner Stavanger kommune sin konfliktdempende kommunikasjon på Facebook. Hensikten med studien er å kunne ... -
Hvordan kommuniseres vold og overgrep til barn på nettstedet Jeg vil vite?
(Master thesis, 2017)This master thesis will analyse and evaluate how the website «Jeg vil vite» communicates violence and sexual abuse to children. The publisher of «Jeg vil vite» is Stine Sofie’s Foundation, and I have limited my analyses ... -
Hvordan legger lærere på barnetrinnet til rette for arbeid med kritisk tilnærming til tekst?
(Master thesis, 2023)I LK20 er et av kjerneelementene «kritisk tilnærming til tekst», og allerede fra første trinn skal elevene øve på å se kritisk på det de leser og hører. Begrepet som blir mye omtalt i oppgaven, «kritisk tilnærming til ... -
Hvordan legger to norsklæreverk på førstetrinn til rette for dybdelæring?
(Master thesis, 2021) -
Hvordan omtaler reginale papiraviser aktører i varslingssaker?
(Master thesis, 2021)Masteroppgaven belyser medienes roller i varslingssaker, ved å se på hvordan varslingssaker i daværende Søgne kommune ble dekket av regionavisen Fædrelandsvennen over flere år. -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan opplever nyutdannede samfunnsfaglærere overgangen fra utdanning til arbeid? En kvalitativ studie av seks læreres erfaringer
(Master thesis, 2022)Målet med oppgaven er å undersøke hvordan nyutdannede samfunnsfaglærere opplever overgangen fra studie til arbeid. For å finne ut av dette, har vi gjennomført seks kvalitative semi-strukturerte intervjuer av nyutdannede ... -
Hvordan skapes det engasjement i bistandskommunikasjon? : en tekstanalyse av UNICEF sin rapport The state of the world's children analysert over en periode på 20 år
(Master thesis, 2014)Hvert år siden 1980 har organisasjonen UNICEF gitt ut en omfattende rapport av trender som påvirker barn, denne rapporten heter The state of the world`s children. Denne oppgaven er en tekstanalyse av hovedsakelig forsiden, ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen?
(Master thesis, 2022)Denne studien bruker en forenklet versjon av designbasert forskningstilnærming og ser på en mulig metode for å tilrettelegge for det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring i matematikkundervisningen. Folkehelse og ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå å utdanne ... -
Hvordan vurderer studenter kroppsøvingslærerutdanningens relevans for videre yrkesutøvelse? En kvalitativ studie av et utvalg studenter fra ulike steder i utdanningen.
(Master thesis, 2023)Sammendrag. Denne masteroppgavens bakgrunn kommer av endringer i læreplan for skoler og endringer i lærerutdanningens utdanningsprogram. Utdanningen er gått fra å være en mer allmenn utdanning av lærere på fire år, til nå ... -
Hvorfor kan vi ikke bare slutte med olje? : en retorisk analyse av Statoils kommunikasjon av miljøansvar
(Master thesis, 2016)I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan Statoil kommuniserer miljøansvar, og hvilke retoriske strategier Statoil tar i bruk i en utvalgt reklameserie. Oppgaven tar for seg hvordan Statoil tar i bruk de tre ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Hvorfor, hvorfor, hvorfor? En kvalitativ studie av hvordan Statsforvalteren gjennom tilsyn bidrar til å ivareta elevenes lovfestede rett til spesialundervisning.
(Master thesis, 2023)Retten til spesialundervisning er hjemlet i opplæringsloven § 5-1. Den gir elever som ikke har, eller kan få, tilfredsstillende utbytte av ordinær opplæring, rett til spesialundervisning. Denne rettigheten bygger på ... -
Høytlesning av skjønnlitteratur - for glede, nytte eller danning? : En kvalitativ undersøkelse av fire læreres bruk av høytlesning i klasserommet
(Master thesis, 2019)Konfidensiell til / confidential until 01.07.2024