Blar i Faculty of Humanities and Education på tittel
Viser treff 669-688 av 1758
-
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvem selvregulerer i kroppsøving? En kvantitativ undersøkelse
(Master thesis, 2022)Bakgrunn: For at elever skal kunne bli selvregulerte i kroppsøvingsfaget er det hensiktsmessig å se nærmere på hva som faktisk fører til dette. Eierskap til egen læring trekkes frem som en avgjørende faktor. Gjennom ... -
Hvem styrte de nordiske byene ca.1500-1800?
(Chapter, 2022)This book examines the political economy in Norway, Denmark (including the German-speaking provinces under Danish rule), Sweden, Finland, and the Baltic provinces that belonged to the Swedish Crown in the early modern ... -
Hvilke faktorer påvirker avgangselever ved videregående skoler sin intensjon om å søke, eller ikke søke, på barnehagelærerutdanning? : En kvantitativ spørreundersøkelse basert på Teorien om planlagt atferd
(Master thesis, 2017)Despite the fact that the kindergarten teacher education is a university course that has grown in the number of applicants in the recent years, there is still a need for more educated kindergarten teachers. The topic that ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
«Hvilke kunnskaper kreves av en kroppsøvingslærer på 1-7 trinn for å utøve god undervisningspraksis?» En kvalitativ studie av læreres profesjonskunnskaper i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Bakgrunnen for studien er at kunnskapskravet som stilles til lærere i kroppsøvingsfaget, blir utydelig på grunn av et uklart kunnskapsobjekt i faget (Nyberg & Larsson, 2014). I tillegg til en usikker fremtid for faget ... -
Hvilke sammenligninger finnes det i skolen og i barnevernsintuisjoner rundt ungdommer i henhold til radikalisering og forebygging.
(Master thesis, 2023)I denne studien har fokuset vært på radikalisering og forebygging i både skolen og barnevernsinstitusjoner. Bakgrunnen for valg av tema kommer av medias dekning av radikalisering av ungdommer og hvordan en slik ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvilken forståelse har elever på 8.trinn omkring mobbing, og hvilke tiltak mener de at skolen bør gjøre i forebyggende arbeid?
(Master thesis, 2022)I Norge er det et stort fokus på utviklingen av et trygt og godt skolemiljø. Dette reguleres i opplæringsloven (1998) kapittel 9A. I 2017 ble skolens styringsdokumenter, i forhold til elevenes psykososiale miljø, skjerpet ... -
Hvilket syn har kristne ungdommer på kristne videregående skoler på ulike samlivsformer
(Master thesis, 2007)Helt generelt kan man si at informantene gir to hovedtyper av begrunnelser når de sier hvorfor de mener det de gjør om de ulike samlivsformene. Den ene er argumenter for synet de har, det andre er årsaker til at de har ... -
"Hvis et barn er sint, så har det på en måte rett til å være det" : om barnehagens relasjonsarbeid og barns selvutvikling
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven er en del av «Forskningsbasert læringsmiljø i Kristiansand kommune» (FLIK) som er et kommuneomfattende forskningsprosjekt hvor alle skoler og barnehager i Kristiansand kommune deltar. Det ble her uttrykt ... -
Hvordan blir barn med cerebrale synshemninger faglig ivaretatt i habiliteringstjenesten for barn og unge i Norge? En tverrsnittstudie om utredning, kompetanse og det tverretatlige samarbeidet rundt barn med cerebral visual impairment (CVI).
(Master thesis, 2022)Cerebrale synsvansker (cerebral visual impairment; CVI) er en hyppig forekommende funksjonsforstyrrelse ved en rekke ulike tilstander hos barn og unge som følges opp innenfor helse- og utdanningssektoren. For å kunne få ... -
Hvordan bruker politiets nettpatruljer sosiale medier?
(Master thesis, 2022)I dette prosjektet har jeg benyttet Affordance Theory for å undersøke hvordan politiets nettpatruljer bruker sosiale medier. Kvalitativ analyse av semi-strukturelle intervjuer med ti ansatte operatører, fagledere og ... -
Hvordan formidler bildeboka følelser og åpner opp for en emosjonell reaksjon hos leseren, og gjør den særlig egnet som et utgangspunkt for samtaler omkring det komplekse temaet skilsmisse? En litterær bildebokanalyse av Når mamma blir et monster (Sauermann, 2013) og Krigen (Dahle, 2013).
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne masteroppgaven er å undersøke og løfte frem bildebokas unike affordans knyttet til formidling av følelser, som igjen kan føre til emosjonelle reaksjoner hos leseren. Masteroppgaven tar utgangspunkt i ... -
Hvordan gjennomføres bokstavinnlæringen i tre norske klasserom?
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere gjennomfører bokstavinnlæringen i sine klasserom. Mye forskning har blitt gjort om bokstavinnlæring de siste årene, og resultatene indikerer at lærere står ... -
«Hvordan har skoler arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap?» En studie av et utvalg av lærere og ledere ved tre skoler
(Master thesis, 2022)Formålet med masteroppgaven er å undersøke hvordan skoler har arbeidet med implementeringen av det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Konkrete aktiviteter og strategier vil gi et innblikk i utviklingsarbeidet ... -
Hvordan innleder politiet til fri forklaring under norske politiavhør? En kvalitativ analyse av norske politiavhør med samtaleanalyse som metode.
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg gjort en kvalitativ analyse av autentiske politiavhør med samtaleanalyse (CA) som metode, med den hensikt å forske på hvordan politiet innleder til fri forklaring under norske politiavhør. Det er ... -
Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? En kvalitativ studie med intervju av seks ungdomsskolelærere som underviser i samfunnsfag.
(Master thesis, 2022)Masteroppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan jobbes det med undervisning om antisemittisme, i norsk ungdomsskole gjennom undervisningen i samfunnsfag? For å besvare min problemstilling har jeg benyttet ... -
Hvordan kan elever bruke kreativitet for å utvikle smakssansen sin i mat og helse?
(Master thesis, 2022)Det har blitt gjort lite forskning på mat- og helsefaget i Norge, og spesielt om bruken av kreativitet og smakssans. Jeg har valgte derfor å forske på dette, for å se om jeg kunne finne noen interessante funn som jeg håper ...